Kleurenpsychologie: welke rol spelen kleuren in marketing en branding?

kleurenpsychologie

Je kent het wel, je loopt iemands huis in en je denkt gelijk: ‘Wat een vrolijk huis!’ Je kijkt om je heen en ziet te gekke kunst in felle kleuren en denkt: ‘Wat is dit een tof creatief mens!’ Of je komt ergens waar je je direct rustig voelt of juist een beetje opgejaagd. Deze associaties hebben voor een groot deel te maken met kleur. Ditzelfde effect vindt niet alleen plaats wanneer je een ruimte binnenstapt, maar (onbewust) ook bij het zien van logo’s en websitekleuren. Dit klinkt simpel en dat is het ook, want het gebruik van de juiste kleuren voor je logo en website kan echt in je voordeel werken. In dit blog vertellen we je daarom welke rol kleuren spelen bij branding en marketing. 

Onderzoek naar kleurperceptie

Hoe we kleur interpreteren en welke associaties we hiermee hebben verschilt natuurlijk per cultuur, achtergrond en leeftijd. In de westerse wereld is in ieder geval veel onderzoek gedaan naar de algemene kleurperceptie in marketing. Een voorbeeld hiervan is het onderzoek van Lauren Labrecque en George Milne*. Zij keken naar hoe kleur een rol speelt binnen marketing.

Liefde is…?

Volgens het onderzoek roepen kleuren bepaalde emoties bij ons op. En die emoties zijn ontzettend belangrijk, want door op de emoties in te spelen van je (potentiële) klanten, kun je ze overtuigen van jouw product of dienst. 

Waar denk je bijvoorbeeld aan bij het woord ‘liefde’? 

Of dit nu negatief of positief is, je reactie zal ongetwijfeld emotioneel sterker zijn dan bij een woord als ‘bagagedrager’. En een sterke reactie is precies wat je teweeg wilt brengen bij je doelgroep. En hoewel een passend logo en een goed verhaal onmisbaar zijn, roept dit niet altijd binnen een oogopslag een reactie op. Kleuren doen dit wel. Ze zijn als het ware een ‘shortcut’ naar de emoties van mensen.

Kleuren en associaties

Volgens het uitgebreide onderzoek van Milne en Labrecque roepen uiteenlopende kleuren ook uiteenlopende associaties op. Hieronder zetten we er een paar voor je op een rijtje.

kleurenpsychologie

 

McDonald’s: van rood naar groen 

Het logo van McDonald’s was jarenlang rood met geel maar in 2009 besloot de fastfoodgigant de felrode achtergrond van het logo te verruilen voor een donkergroene achtergrond. De kenmerkende gele letter M bleef wel hetzelfde. De reden hierachter was dat ze er qua reputatie slecht voor stonden en een ‘groener’ en ‘gezonder’ imago wilden krijgen. Het grappige is dat veel mensen niet eens doorhadden dat de kleur van het logo dat ze van kinds af aan langs de weg zagen opeens van kleur was veranderd. Dit komt doordat vooral de gele letter M het herkenbare element is van het logo. Nog een bewijs dus dat de emoties die kleuren teweegbrengen vooral onbewust worden opgeroepen.

Elke keuze heeft implicaties

Denk bij het bepalen van je logo- en websitekleuren dus heel goed na over de kleuren die je gebruikt. Bepaal eerst de kernwaarden van je bedrijf en bedenk dan welke kleuren hierbij passen. Uiteraard kun je ook meerdere kleuren gebruiken of juist geen kleur. Je kunt kijken naar concurrenten binnen jouw vakgebied en je baseren op deze kleuren of juist je kont tegen de krib gooien en jouw eigen branding en marketing helemaal anders doen. Let wel, elke keuze heeft implicaties. Zelfs als je voor zwart-wit kiest, is dit geen neutrale keuze maar roept ook dat bepaalde emoties op. 

De kleuren van MEER collective

Voor MEER collective hebben wij gekozen voor meerdere kleuren maar we zijn wel heel consistent in het gebruik ervan. Zo zie je dezelfde kleuren van ons logo terugkomen in onze illustraties, kopteksten op de website en op onze social media -kanalen.

Onze slogan is: ‘Wij zijn wars van gebakken lucht.’ Dat betekent dat wij authenticiteit heel hoog in het vaandel hebben staan. Vandaar allereerst de keuze voor roze. Daarnaast willen we fris, creatief en energiek overkomen, dus kozen we voor groen en geel. Om het geheel niet te girly te maken zorgen we ook voor genoeg zwart als rauwe tegenhanger en om kwaliteit en professionaliteit uit te stralen.

Kies met je hart

Een ding staat vast: kies voor de branding en marketing van jouw bedrijf kleuren die je in de eerste instantie zelf mooi vindt. Maar wees je er wel van bewust dat het kiezen van een bepaalde kleur een associatie oproept bij je publiek. Kom je er niet alleen uit? Bijvoorbeeld omdat je het lastig vindt om te bepalen wat de kernwaarden zijn van je bedrijf? Neem dan contact met ons op en we helpen je met alle liefde verder. 

*Labrecque LI, Milne GR (2011). “Exciting red and competent blue: the importance of color in marketing”. Journal of the Academy of Marketing Science. 40 (5): 711–727. doi:10.1007/s11747-010-0245-y