Vijf opmerkelijke slogans

Ik kan persoonlijk erg genieten van slogans. Vooral als ze niet zijn verzonnen door hippe marketingbureaus maar door de mensen zelf. Je weet wel, de hardwerkende kroegbaas of eigenaar van een knutselwinkel die op een kringgesprek in een verjaardag in de groep gooit dat er nog een leuke slogan bedacht moet worden voor de zaak en dat de hele misjpoge dan ter plekke iets leuks bedenkt. Iets wat rijmt of iets met een taalgrapje. Het heeft iets sympathieks en schattigs, zoals de facebookpagina van je moeder. Die ook altijd nét de plank misslaat door hele chats aan te gaan op de timeline en vijf keer dezelfde foto te uploaden. Ik heb de leukste slogans die in mijn blikveld vielen een tijdje bijgehouden en hier zijn de winnaars. 

Luguber bijsmaakje

Café de Hallen: “Gewoon eens lekker binnen komen vallen.”

Sowieso is dit natuurlijk al een heerlijke slogan. Laten we eerst aan de hand van de eerste drie woorden analyseren waarom. 

Gewoon: het is heel normaal. Niemand kijkt er gek van op.
Eens: kijk maar wanneer het uitkomt, je bent altijd welkom.
Lekker: het is er beregezellig. 

De slogan heeft iets gemoedelijks, het idee van een gezellige huiskamer van ome Sjon waar je altijd terecht kunt voor een cola tik, een bitterbal en een potje biljart. In werkelijkheid was het een verzamelplek van de Amsterdamse penoze. Het was de stamkroeg van Cees Houtman en ook Willem Holleeder werd hier regelmatig gesignaleerd. De slogan kreeg een vrij lugubere bijklank toen de kroegeigenaar Thomas van der Bijl in 2006 werd geliquideerd toen hij z’n kroeg aan het schoonmaken was. Dat ‘binnenvallen’’ was opeens niet meer zo gezellig meer. 

Dubbelzinnige associatie

 “Niet graven, maar zuigen. – Wij zuigen uw problemen weg”

Ik stond eens op een parkeerplaats in het Oosten van het land, toen ik een rode auto zag staan met een plaatje van een olifant en een de grote witte slogan “Niet graven maar zuigen”. Ik moest twee keer kijken. Ja, het stond er echt. Verontrustende seksuele associaties schoten direct door mijn hoofd. Vooral bij het beeld van het ‘graven’ sloeg mijn fantasie (ongewild!) op hol (want waar graaf je dan in godsnaam?!). De koddige olifant (zie afbeelding blog), geeft het geheel een extra absurdistische draai. Het mooiste vind ik trouwens nog wel de pay-off “wij zuigen uw problemen weg”. Dit behoeft geen verdere uitleg lijkt me zo. 

Dunglish 2.0

“Kip ’t simpel.”

Dit is zowel een slogan als naam van een ik citeer “Take-out voor Portugese BBQ-specialiteiten Authentieke houtskool gegrilde gerechten.” Ik denk dat ik het zelf ook even simpel kip en er verder niet te veel over zeg behalve dan dat ik deze slogan simpelweg geniaal vind. 

Net niet

“Snackbar Peter, net iets beter.”

Tijdens de fietstocht naar mijn middelbare school passeerde ik altijd snackbar Peter, waar de slogan “Snackbar Peter, net iets beter” op de voorgevel prijkte. Ik vond dat toen al heel grappig maar wist eigenlijk niet zo goed waarom. Ik heb er dus nog eens over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen. Hier is duidelijk gekozen voor cadans boven inhoud. Als je het hardop zegt, dan klopt het perfect qua rijm en ritme.

Snack- bar Pe – ter

  /   __   /   __

Net iets be-ter

/    __   /   __

Over de inhoud valt echter wel te twisten. Is het nu echt een aanbeveling als je alleen maar ‘net iets’ beter bent dan de rest? Is het bescheidenheid van onze Peter en is dit zijn tactiek om empathie te krijgen van zijn doelgroep? Mijn vermoeden is dat die ‘net iets’ er puur aan toegevoegd is omdat het lekker bekt. Eigenlijk zou Peter de stoute schoenen moeten aantrekken en er voor uit moeten komen dat hij de allerbeste is. Dat rijmt alleen natuurlijk niet. We hebben het dus te schaften met het woord ‘beter’. Toch is het ook mij niet gelukt om echt goede alternatieven te verzinnen, binnen de cadans, die net zo lekker klinken. Mocht u wel een geniale suggestie hebben, dan kunt u contact opnemen met ondergetekende. 

Lekker algemeen

“Vis, fijn dat het er is.”

Deze slogan zag ik op een bestelbusje staan van een visboer. Waarom dit zo geniaal is? Omdat het totaal geen aanbeveling is voor de visboer zelfs maar puur een generieke lofzang op het product dat hij verkoopt. Nouja, lofzang gaat misschien wat ver. De beste man/vrouw is met weinig tevreden. Hij prijst zich gewoon gelukkig dat er zoiets bestaat als vis. Hoe simpel kan het zijn? En natuurlijk rijmt het ook heel lekker. Niets meer aan doen zou ik zeggen. Voor, ik citeer, ‘alle fans van vis’ bestaat er ook een speciale vis-fijn-dat-het-er-is-pagina. Boordevol leuke feiten en visrecepten. 

Ik moet trouwens ook direct denken aan de winnaar van de slechtste slogan verkiezing van 2019. Dit was wél een echte lofzang maar erg smakelijk was het niet. 

“Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin.” 

Ik heb dan toch een associatie met een soort Ursula van Ariël wier tong een gladde, sidderende aal is. 

Nee, dan kun je het toch beter lekker algemeen houden.

I rest my case.