goede social media posts

7 tips voor goede social posts (met voorbeelden)

De aandachtsspanne van mensen op sociale media is over het algemeen vrij kort. Mensen scrollen vaak snel door hun feeds en worden overspoeld met informatie en visuele stimuli. Ze hebben daarom op sociale media vaak de neiging om vluchtig door berichten te bladeren en alleen de meest interessante of visueel aantrekkelijke inhoud te bekijken.

Er zijn verschillende studies gedaan om te onderzoeken wat de gemiddelde aandachtsspanne is op social media. Volgens een rapport van Microsoft uit 2015 was dat slechts ongeveer 8 seconden, wat korter is dan de aandachtsspanne van een goudvis (!). Dit is natuurlijk een oud rapport, hoewel ik vermoed dat de aandachtsspanne er met de jaren niet bepaald op vooruit is gegaan. Daarnaast is het natuurlijk een beetje kort door de bocht, want de aandacht per gebruiker is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type inhoud, de relevantie en de interesse van de gebruiker.

Dit neemt niet weg dat het belangrijk is om content te maken die snel de aandacht trekt en de interesse van mensen vasthoudt. Denk aan visueel aantrekkelijke afbeeldingen, korte video’s, pakkende koppen en goede teksten. Al deze zaken samen zorgen voor een ‘goede social media post’. Dat klinkt misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar met mijn vijf bruikbare tips voor goede social media posts, kun jij het ook!

Instagram versus LinkedIn

Een veelgestelde vraag is of de aard van je copy op instagram als bedrijf heel anders moet zijn dan op LinkedIn. Het antwoord is eigenlijk ‘ja’ én ‘nee’ tegelijk.

Op LinkedIn draait het allemaal om professioneel netwerken en het delen van waardevolle zakelijke inzichten. Linkedin is gefocust op carrière en minder casual dan Instagram. Het platform is bedoeld om te connecten met gelijkgestemde professionals, op de hoogte te blijven van de laatste trends in jouw vakgebied en jouw expertise te laten zien. Het publiek is over het algemeen wat ‘ouder’ dan op instagram. Verder zitten mensen op LinkdedIn vaak op hun browser. De content is over het algemeen wat formeler en meer gelinkt aan werkgerelateerde zaken (en bijvoorbeeld niet aan vakanties of kinderen). 

Instagram kun je zien als een speelveld waar je je creatieve kant wat meer de vrije loop kunt laten. Het is visueler en meer ‘hap-snap’ dan LinkedIn en het is de plek waar je naast zakelijke info, ook kunt delen hoe het achter de schermen gaat of wat je in je vrije tijd doet. Mensen op instagram zitten bijna altijd op hun telefoon.

Is er een verschil? Zeker!

Maar kijk wel uit dat je tone-of-voice op beide platforms hetzelfde is. Hoewel je op LinkedIn meer vakjargon kunt gebruiken omdat het een carrièreplatform is, moet het niet wollig worden of heel ver afstaan van de manier waarop je op instagram schrijft.

Conclusie:

  • LinkedIn-posts mogen langer en vakinhoudelijker en je kunt andere onderwerpen bespreken (maar houd de kern binnen 140 karakters)
  • Op Instagram mag je scheutiger zijn met emoji’s en de berichten zijn korter
  • Zorg dat je op LinkedIn niet te ‘wollig’ wordt
  • Blijf consistent in tone of voice op beide platforms

7 tips voor goede social media posts

Nu je weet hoe kort de aandachtsspanne van mensen op social media is en wat het verschil is tussen de aard van instagram en Linkedin, is het tijd om te kijken naar hoe je daadwerkelijk copy schrijft die de aandacht van mensen vangt en vasthoudt.

Hier komt ie!

1. Schrijf goede headlines

Een headline is het allereerste wat iemand leest. Daarom is het belangrijk dat zo’n headline opvalt en de lezer prikkelt!

De volgende soorten headlines doen het altijd goed:

  • Een teaser: “Dit is waarom ik twee jaar geleden besloot het roer om te gooien.” 
  • Een statement: “Afvallen én eten wat je wilt? Dat kan prima!”
  • Een interessante vraag: “Wat als je als vrouw nooit meer bang zou hoeven zijn op straat…”
  • Een oplossing: “5 manieren om direct af te rekenen met acné” 

Voorbeeld van een goede, prikkelende teaser:

Voorbeeld goede teaser headline

2. Zorg bij elke post voor een duidelijk doel

Denk bij elke post na over het concrete doel en de rode draad (dus 1 onderwerp per post). Ga niet te veel zwetsen of uitweiden over allerlei zaken (ja, dit is soms heel moeilijk!). Er zijn drie vragen die jezelf altijd kunt stellen voordat je gaat schrijven.

 

Voor wie schrijf je het? (heel specifiek)

Voorbeeld: “Ik schrijf deze post voor vrouwen die op latere leeftijd kampen met acné.”

 

Wat is je doel?

Voorbeeld: “Ik wil ze een acnécrème verkopen”

 

Wat is de ‘hook’ van je verhaal?

Voorbeeld: “Het is heel normaal om hier op latere leeftijd last van je hebben, je bent zeker niet de enige en gelukkig is er wat aan te doen.”

 

Voorbeelden van doelen voor een post:

  • Branding: laten zien wie je bent en waar je voor staat, expertise laten zien
  • Clicks/shares/likes van je netwerk
  • Conversie: iets verkopen, inschrijven nieuwsbrief, invullen contactform etc
  • Nieuwe volgers krijgen
  • Een conversatie starten

 

Zo ga je te werk:

Bedenk voor elke post, wat het hoofddoel en de hoofdboodschap of de ‘hook’ is. Dit is de rode draad van je copy. Schrijf dat eerst op, en ga daarna pas je post ‘schrijven’. Schrijf niet meteen de ‘eindversie’, maar start gewoon met langer verhaal. Daarna kun je schrappen en kijken hoe je het actiever kunt maken’ Heb je veel te vertellen en lukt het niet in 1 post? Verdeel het dan over meerdere posts. Dan heb je meteen extra content. Je kunt starten met je headline of voegt het later toe.

 

3. Gebruik de PAS-formule

Wanneer je doel met een post is dat mensen actie ondermen (dat ze iets kopen, jou gaan volgen zich ergens voor inschrijven etc.) dan kun je de PAS-formule gebruiken. Het is een copywriting formule die inspeelt op de pijnpunten. Met de PAS-formule stel je een probleem vast, beschrijft de ‘pijn’ die dat meebrengt en komt vervolgens met de oplossing. Waarom dit werkt? Omdat -en dit klinkt misschien gemeen- niks mensen zo kan motiveren als ‘pijn’ of problemen.

 

Voorbeeld PAS-formule:

“80% van de LinkedInartikelen wordt niet gelezen, dus jouw artikel waarschijnlijk ook niet. Hoe frustrerend is dat? Je steekt je nek uit om iets met je netwerk te delen, maar geen haan die ernaar kraait. Wanneer er totaal geen engagement is, is je verhaal meestal te lang, te saai of gericht aan de verkeerde doelgroep. Zonde, wat hierdoor mis je belangrijke kansen en connecties. Gelukkig is het niet te laat om het tij te keren! In onze workshop leer in één middag hoe je engaging artikelen schrijft die opvallen, blijven hangen en de gevoelige snaar raken bij jouw beoogde publiek. Zo zorg je ervoor dat je top-of-mind bent en blijft voor belangrijke stakeholders én verwerf je in een paar uur tijd een skill waar je de rest van je leven profijt van hebt. Schrijf je vandaag nog in en krijg eenmalig 35% korting!”

 

4. Gebruik goede calls-to-action

Als je wilt dat mensen tot actie overgaan is daarnaast ook een goede call to action onmisbaar. Een call-to-action is een boodschap die aanzet tot handelen. Dat hoeft niet per se altijd te zijn om iets te verkopen, het kan ook zijn dat je mensen oproept om iets wel/niet te doen. 

Een goede CTA is, activerend, energiek en in de gebiedende wijs. Kijk maar eens naar de laaste zin van het PAS-voorbeeld met de linkdInartikelen hierboven: “Schrijf je vandaag nog in en krijg eenmalig 35% korting!”

 

Verder werkt het heel goed om gebruik te maken van:

  • Fear of missing out (FOMO)
  • Getallen
  • Sense of urgency
  • Adjectieven
  • Emotie

 

Voorbeelden van goede CTA’s:

“Toe aan een nieuw interieur? Claim jouw unieke korting en shop de mooiste meubels!”

“Teken de petitie en voorkom dat de brute afslachting van 400.000 zeehondenpups”

“Raak 5 kilo kwijt in 10 weken met mijn eenvoudige powerprogramma”

“Ook leren hoe je in 30 minuten ijzersterke copy schrijft? Doe mee met onze workshop. Schrijf je vandaag in want vol=vol!”

 

Hieronder zie je hoe TAPT Festival inspeelt op ‘fomo’ en ‘sense of urgency’ met een goede call-to-action.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door TAPT Festival (@tapt_festival)

 

5. Niet alleen zenden maar ook converseren

Het hoofddoel van sociale media is een connectie aangaan met een bepaald publiek (of dit nu met bedrijven of particulieren is). Zorg er daarom voor dat je copy niet te formeel is en start regelmatig een conversatie over bepaalde onderwerpen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door open vragen te stellen, door om advies te vragen maar ook door naar hun mening te vragen met bijvoorbeeld quizzen, polls etc. 

Bijvoorbeeld: je deelt een persoonlijk verhaal over jouw reis als ondernemer. Dan kun je andere ondernemers daarbij te betrekken door ze gericht vragen te stellen.

Maak het dan wel vrij specifiek. Dus niet: ‘hoe zit dat bij jou?’ maar eerder (stel dat je een post schrijft over work-life balance) ‘wanneer heb jij voor het laatst een dag vrij genomen waarin je echt niks aan werk hebt gedaan?’

 

Zoals hier in deze post van Gebrouwen door Vrouwen

6. Een emotionele connectie aangaan 

Wat heel goed werkt voor branding, het opbouwen van een community en voor likes, zijn posts waarin je een emotionele connectie aangaat. 

Denk bijvoorbeeld aan ‘humans of Amsterdam’, het account waarbij verhalen van inwoners worden verteld. Het voelt alsof het letterlijk zo opgeschreven is als mensen het vertellen, maar het is een sterk staaltje copywriting. Intiem, bijna als biecht en altijd in dezelfde tone of voice. Wanneer je in een post een verhaal vertelt, en een emotionele connectie aangaat, is het ook niet erg als zo’n post wat langer is (zelfs al staat dit haaks op mijn allerlaatste tip!)

 

Hieronder zie je hoe ze dat doen op LinkedIn:

 

Tip 7: Cut the fluff: KORT, korter kortst

De aandachtsspanne van lezers (met name op social media) is heel erg kort. Kom daarom to the point, maak het nooit langer dan nodig en ontdoe je copy zoveel mogelijk van fluff-woorden zoals ‘een beetje’, ‘nogal’, ‘best wel’, zullen-constructies, ‘eigenlijk’, ‘op zich’. Maar let op: als je een verhaal vertelt zoals bij de post van ‘humans of Amsterdam’, heb je nu eenmaal wat meer woorden nodig. 

 

Schrijf zelf goede social media posts met dit mini-stappenplan

1-Bedenk wat het hoofddoel is van je post en voor wie het geschreven is.
2-Bedenk van welke techniek(en) je eventueel gebruik gaat maken (denk aan emotie, PAS, CTA of een combi)
3-Ga dan je post schrijven. Mag gewoon lekker lang zijn.
4-Ga tot slot schrappen totdat je de kern overhoudt. (cut the fluff).
5-Check of het actief genoeg geschreven is.

Toch wat hulp nodig?

Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over goede social media posts maar het gaat er natuurlijk om dat jij het zelf kunt inzetten voor jouw bedrijf! Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, door bijvoorbeeld een keertje met ons te sparren, of door het maken van specifieke content helemaal uit handen te geven, dan kan dat! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en we helpen je met liefde verder.

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!