Persbericht schrijven

GOED PERSBERICHT SCHRIJVEN: 7 TIPS

Een persbericht is een mooie kans om gratis publiciteit te krijgen als je iets hebt gelanceerd of als je een ander nieuwswaardig feit te melden hebt. Maar hoe moet je een persbericht schrijven? En waar moet een goed persbericht aan voldoen? In dit blog deel ik 7 tips voor het schrijven van een goed persbericht. 

Kleine disclaimer vooraf: de meeste persberichten halen de krant niet! Vaak zijn ze of niet nieuwswaardig genoeg of te commercieel. Dit zijn dus valkuilen om op te letten. 

 

Tip 1: stel je niet op als ‘verkoper’ maar als journalist

Je wilt natuurlijk graag dat jouw persbericht geplaatst wordt, maar als de nieuwswaarde van jouw aankondiging niet enorm baanbrekend is, moet je toch een interessant verhaal hebben. Denk er goed over na hoe je er een interessante draai aan kunt geven. Ben jij bijvoorbeeld de eerste die iets heeft gedaan? Gaat het om een release? Heeft je bericht maatschappelijke waarde? Probeer in de huid van een journalist te kruipen en ga jouw persbericht schrijven met dat doel. Schrijf vanuit de derde persoon en vermijd een al te commerciële insteek. Daar zitten kranten, tijdschriften en online nieuwsmedia niet op te wachten. 

 

Tip 2: houd een vaste structuur aan

Probeer vooral niet te creatief te zijn en houd een vaste ‘persbericht-structuur’ aan.
De structuur van een persbericht is als volgt:

Persbericht, plaats + datum

Titel
Intro (De 5W’s, zie tip 3)
Uitwerking (meer details)
Noot voor de redactie (contactpersoon, bedrijfsnaam, e-mailadres)
Eventuele bijlagen

 

Tip 3: maak je persbericht oprolbaar en let op de 5 W’s

Een persbericht schrijven doe je vanuit een vaste structuur: 5XW +1XH.

Namelijk:

– Wie
– Wat
– Waar
– Waarom
– Wanneer
– Hoe

In de eerste instantie begin je in de eerste alinea (intro of lead) met de 5W’s. Waarom? Omdat media soms je persbericht inkorten en je daarom in ieder geval alle essentiële info in het intro wilt hebben staan. De ‘hoe’ volgt soms pas in de uitwerking. 

Schijf alle W’s (en de H) vervolgens in meer detail uit in de uitwerking. Zorg daarbij voor goede koppen die aankondigen wat erin staat en begin met de belangrijkste informatie. Denk er constant aan dat je persbericht ‘oprolbaar’ moet zijn: de minst belangrijke info vermeld je aan het eind. 

Let er verder op dat je het kort en neutraal houdt en kijk uit voor herhaling. De lengte van een persbericht is maximaal 1A4’tje. 

 

Tip 4. Zorg voor een goede titel voor je persbericht

De titel is het allereerste wat iemand leest. Daarom is de titel van een goed persbericht sterk en maakt het de lezer nieuwsgierig. Maak het niet te lang en zorg dat er in de titel al nieuwswaarde zit en dat het in een oogopslag duidelijk is waar het over gaat. Je kunt er eventueel al ‘wie, wat, waar’ in verwerken. 

Als het om een bedrijf gaat dat niet iedereen automatisch kent, gebruik dan een alternatief. De door mij bedachte titel hieronder is bijvoorbeeld gebaseerd op een waargebeurd event, waarbij het biermerk GEBROUWEN DOOR VROUWEN heet. Omdat ik er niet vanuit ga dat iedereen dit kent, kies ik voor ‘Amsterdams biermerk’. 

Dus bijvoorbeeld:

Amsterdams biermerk en HEMA lanceren deze maand het allereerste bier-shampoo ooit

Je ziet het goed, er mist een punt. Een titel heeft namelijk geen punt.

 

Tip 6. Gebruik alinea’s en tussenkopjes

Een goed persbericht heeft ‘lucht’ en is scanbaar. Zorg daarom voor voldoende alinea’s en kopjes. Dat ziet er overzichtelijker uit en door met kopjes te werken prikkel je de nieuwsgierigheid van lezers. Je kunt de kopjes vooraf of achteraf bedenken. Ik doe dit zelf het liefst achteraf omdat ik dan iets beter out-of-the-box kan denken. Een sterk kopje is kort en pakt de kern van de alinea. Door alleen de kopjes te lezen zou iemand al de strekking van het persbericht mee moeten krijgen.  

 

Tip 7. Maak gebruik van citaten

Door citaten te gebruiken bij het schrijven van een persbericht, maak je het verhaal een stuk persoonlijker en geloofwaardiger. Je laat op die manier zien dat er daadwerkelijk mensen bij betrokken zijn en het lijkt daarbij alsof er een journalist is geweest die iemand heeft geïnterviewd.

Voorbeeld van een citaat in een persbericht:

“Het idee voor ons biershampoo bestond eigenlijk al heel lang. Ik bedacht het toen ik zelf een jaar geleden onder de douche stond. Bier is namelijk goed voor je haar en onze smaak Bloesem Blond past ook heel goed bij het concept shampoo, dus het idee was toen direct geboren”, aldus Tessel de Heij, een van de oprichters van biermerk Gebrouwen door Vrouwen.

—> De komma komt daarbij achter de aanhalingstekens. Hoe dat ook alweer allemaal zit, lees je OP DE WEBSITE van Onze Taal. 

 

Tip 8. Stuur beeldmateriaal mee

Mensen zijn dol op foto’s, infographics en tekeningen. Een ‘platte’ tekst’ gaat daarvan veel meer leven. Het is daarom slim om beeldmateriaal mee te sturen. Gaat het om online media? Dan kun je zelfs een video erbij doen. Stuur je een foto? Zet erbij wie er op de foto staan en wie de fotograaf is. 

 

Zelf een persbericht schrijven of een beetje hulp nodig?

Dit waren mijn tips voor het schrijven van een goed persbericht. Ga je zelf een persbericht schrijven? Controleer dan heel streng op spelling en grammatica en laat het eventueel door iemand checken. Schakel je een bureau in om een persbericht te schrijven? Kijk dan goed of alle informatie feitelijk klopt en of de contactgegevens kloppen. En ook dan kan het overigens geen kwaad om het nog een keer heel secuur te controleren. 

Wil je hulp bij een persbericht schrijven of dit helemaal uit handen geven? Wij kunnen dat voor je doen! Stuur ONS EEN BERICHT en we maken er (samen) een goed persbericht met nieuwswaarde van!

Succes! 

Open chat