OVER ONS

Wij zijn Myriam (links) en Eva (rechts), de gezichten achter marketing- en communicatiebureau MEER Collective. Hoe we aan de naam komen? De nickname van Myriam is Myr en van Eva, Eer.

Wij zijn twee zussen en lijken in veel opzichten op elkaar. Maar qua skills vullen we elkaar perfect aan. Eva is de tekst- en copyheld en heeft sinds ruim vier jaar haar eigen taalbureau. Van webteksten tot vertalingen en van korte nieuwsbrieven tot volledige boeken: Eva is van alle markten thuis. Myriam is de absolute specialist op het gebied van online marketing. Ze heeft diverse opleidingen en trainingen hiervoor gevolgd, werkte met verschillende Europese bedrijven en heeft al veel ondernemers geholpen met hun online strategie en marketingplan. 

 

‘We lijken in veel opzichten op elkaar, maar qua skills vullen we elkaar perfect aan.’

 

Hoe het allemaal begon

Op een dag zaten we met een glas wijn in de tuin van het huis van onze ouders in een klein Frans dorp op het platteland. We bespraken wat wij nu écht zouden willen in ons leven qua werk. Eva was tevreden met haar freelance bestaan als NT2-docent en tekstschrijver, maar was ook wel weer toe aan een nieuwe uitdaging. Bovendien had zij het gevoel dat er wat betreft schrijven (bijvoorbeeld op SEO-gebied) meer uit te halen viel. Een ding stond wél vast: het werken als freelancer was haar op het lijf geschreven. Myriam vond haar baan als online marketeer leuk en interessant, maar wilde liever een kleinschaliger en authentieker publiek bedienen en was eigenlijk klaar met het loondienstleven. Niks leek haar leuker dan de kennis die ze had opgedaan in te zetten voor ondernemers met passie voor hun merk of bedrijf.

Bemoedigd door een paar glazen chardonnay had Eva een eureka-moment en zei: ‘Maar Myr, waarom start je niet lekker voor jezelf? Net als ik! Misschien kunnen we wel samenwerken?’ Waarop Myr antwoordde: ‘Dat is een goed idee, maar waarom beginnen we dan niet gewoon écht samen iets heel nieuws?’

Zo begonnen we dus te fantaseren over het starten van een gezamenlijk bedrijf. Al pratende kwamen we erachter hoe complementair onze expertisegebieden waren en hoeveel winst hierop te boeken was. Veel copywriters kunnen fantastisch schrijven maar zijn marketingtechnisch gezien vaak niet voldoende onderbouwd om écht het juiste publiek te bereiken en te overtuigen. Veel online marketeers weten daarentegen precies welke strategische basis er gelegd moet worden en kennen alle ins en outs van marketing, maar zijn tekstueel minder sterk. Wij hebben als copywriter en online marketeer samen de kennis in huis om een integrale marketing- en communicatiestrategie op te zetten.

 

Onze missie

Ons doel is om ervoor te zorgen dat bevlogen ondernemers hun product of dienst nog beter met de wereld kunnen delen. We helpen ze niet alleen met het maken van een strategisch marketing- en communicatieplan maar richten ons ook op de uitvoering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwerpen voor wireframes voor een website, zoekwoordenonderzoeken, de visuele branding, het schrijven van teksten, het inzetten van sociale kanalen, het opzetten van advertenties en nog veel meer. Wij scheppen helderheid en structuur en creëren op die manier orde en rust in het drukke bestaan van een ondernemer. Op die manier kunnen zij zich richten op de dingen die er voor hen echt toe doen.

Wij functioneren als team en hebben daarnaast websitebouwers en grafisch designers in ons netwerk waar we graag mee samenwerken.

Benieuwd hoe we jou precies zouden kunnen helpen? Kijk dan hier wat een marketing- en communicatiestrategie precies inhoudt!

EVA

Naam: Eva de Jong

Leukst aan mijn werk: het is een vreselijk cliché maar ik vind het ‘scheppende’ element van schrijven ontzettend gaaf. Ik kan uren in een hyperfocus zitten en vergeet soms zelfs naar de wc te gaan.

Leukste project tot nu toe: ik schreef met Tes en Do van Gebrouwen door Vrouwen een boek over bier en vrouwelijk ondernemerschap. Het boek is uitgekomen in mei 2020. Het was onwerkelijk om zoveel tijd, liefde en hard werk in de vorm van een boek in mijn handen te hebben. Gelukkig ben ik nog nét geen alcoholist geworden tijdens het schrijfproces.

Grootste ergernis in mijn vakgebied: ik lees soms teksten die totaal onbegrijpelijk zijn geworden vanwege het overmatig gebruik van Engelse, vage termen. Ook kan ik slecht tegen onnodig spatiegebruik (dus: spatie gebruik), onder taalnerds wordt dit ook wel ‘de Engelse ziekte’ genoemd. 

Over mij:
In 2010 studeerde ik af aan de UvA in de linguïstiek en sindsdien is taal altijd de rode draad geweest in mijn werkende leven. Na diverse loondienstbanen heb ik sinds 2016 mijn eigen bedrijf: Eva’s Taalbureau. Als freelance tekstschrijver/copywriter en NT2-docent opereer ik op het snijvlak van de Nederlandse taal.

Ik geef Nederlandse les aan internationals en schrijf, redigeer en vertaal webteksten, artikelen en nieuwsbrieven voor verschillende ondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan kleine start-ups, reismagazines, een platform voor zzp’ers, een co-working space en diverse horeca-ondernemers. Soms help ik mensen op de goede weg met hun eigen teksten. Weer een andere keer schrijf ik de teksten van A tot Z. Ik blijf net zo lang zitten tot het er staat.

Mijn doel is altijd dat mijn teksten precies aansluiten bij de verwachtingen van mijn opdrachtgevers. Een klant zei ooit “Eva, het staat er precies zoals ik in mijn hoofd had, ik kon alleen de woorden zelf niet vinden.” Dat is voor mij het grootst mogelijke compliment. Want hoewel ik natuurlijk een eigen ‘stijl’ heb, moet ik me als tekstschrijver opstellen als een kameleon.

“Het staat er precies zoals ik in mijn hoofd had, ik kon alleen zelf de woorden niet vinden”


Ik wil een verhaal schrijven dat past bij mijn opdrachtgevers en tegelijkertijd de doelgroep zo goed mogelijk aanspreekt. Een pagina moet goed vindbaar zijn dus het gebruik van de juiste termen is van belang. De uitdaging daarbij is om sterke teksten te leveren die SEO-proof zijn zonder hagel te schieten met allerlei (loze) termen. Het verhaal te allen tijde de boventoon blijven voeren. Ik zoek hierin altijd naar een balans. 

MYRIAM

Naam: Myriam de Jong

Leukst aan mijn werk:  Ik hou heel erg van de creativiteit en vindingrijkheid die erbij komt kijken. Elk bedrijf is weer anders en ik vind het geweldig om samen met de ondernemer op zoek te gaan wat zijn of haar ‘goud’ is.

Leukste project tot nu toe:  Het Zandkasteel. Dit is een mooi project van Lisa en Roel. Zij willen een nieuw soort co-working space oprichten waarin het uitwisselen van skills centraal staat. Ik heb voor hen een marketing- en communicatieplan gemaakt en gekeken naar de stappen die ze moesten zetten om hun droom werkelijkheid te laten worden.

Grootste ergernis in mijn vakgebied: Ik kan dit niet kort en bondig zeggen dus ga het niet eens proberen ;-). Online marketing wordt veelal gezien als opdringerig en invasive en dat is het vaak ook. Wanneer bijvoorbeeld het enige doel is zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ik merk zelf ook dat bedrijven die je totaal irrelevant vindt, hun producten aan je opdringen en je proberen over te halen door in te spelen op je angst. Marketing is zo veel meer dan dat! Ik vind het dan ook mijn verantwoordelijkheid als marketeer om hier een andere kant van te laten zien.

Over mij:
Tijdens mijn studie commerciële economie heb ik veel geleerd over marketing, macro-economie en behavioural psychology. Direct daarna heb ik een traineeship digital marketing gedaan en heb ik me verder verdiept in de technische kant van marketing. Ook heb ik geleerd een strategie van A tot Z op te zetten, uit te voeren en te optimaliseren. Vervolgens ben ik als marketeer aan de slag gegaan bij YoungCapital, een jong en innovatief recruitment-bureau.

Als online marketeer zoek ik uit wie de (bestaande) doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken. Bijvoorbeeld via welke kanalen, met welke boodschap of met welke visuele uiting. Ik bedenk een strategie en rol dit uit tot een concreet plan dat via verschillende tests gaandeweg geoptimaliseerd wordt.

Ik vind het fantastisch om ondernemers te helpen met het concretiseren van hun plan. Daarbij bepalen we samen de volgorde der dingen om alle stappen behapbaar en overzichtelijk te maken.

Het is essentieel je doelgroep te kennen. Het heeft namelijk geen zin om je product of dienst op te dringen aan mensen die daar niet op zitten te wachten. Mijn doel is om precies de mensen te bereiken die op zoek zijn naar jouw product of dienst, jouw passie in het leven. Want wat is er mooier in het leven dan pure passie?

“Wat is er mooier in het leven dan pure passie?”

Benieuwd hoe we jou precies zouden kunnen helpen met de marketing en communicatie van jouw bedrijf?