Lead magnet-voorbeelden

10 LEAD MAGNET-VOORBEELDEN VOOR JE BEDRIJF

De tijd dat mensen hun naam en e-mailadressen invullen bij ‘schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief’-popups is voorbij. Je moet tegenwoordig andere middelen inzetten om aan e-mailadressen te komen. En dat kan bijvoorbeeld met een lead magnet. 

Maar waarom zou je e-mailadressen willen verzamelen?

Omdat -en ik citeer mijn geliefde zus Myriam- instagram en facebook gehuurde stukken land zijn. Als instagram morgen gehackt en gewist wordt door een groep Russen ben je je hele groep geïnteresseerden kwijt. Wanneer je mailadressen hebt ben je niet afhankelijk van social-media partijen. Bovendien verkopen ondernemers vaker beter via mails dan via sociale media. 

Een slimme manier om e-mailadressen te verzamelen is door lead magnets (ook wel give-aways of online weggevers genoemd) te gebruiken. In dit blog vertel ik je wat een lead magnet is, waar een goede lead magnet aan voldoet en geef ik 10 lead magnet-voorbeelden die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf. 

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een online weggever om e-mailadressen mee te verzamelen. Een bedrijf geeft dan iets weg waarvoor mensen bereid zijn hun mailadres achter te laten. Een bezoeker meldt zich aan via een pagina, formulier of popup en dan krijg je toegang tot de online give-away. Ik wil wedden dat jij dit al zelf ook al vaak hebt gedaan. Omdat je korting kreeg, interessante informatie of iets anders wat je wilde ‘hebben’.

Een goede lead magnet

Wil je zelf ook een lead magnet aanbieden? No sweat! Een goede lead magnet hoeft helemaal niet ingewikkeld of uitgebreid te zijn. Zelfs simpele give-aways kunnen ervoor zorgen dat mensen hun mailadressen invullen. Je kunt ze zelf gratis makkelijk maken in Canva

Een goede lead magnet voldoet aan drie voorwaarden.

Ze zijn relevant

Het moet iets zijn wat jouw doelgroep ‘wil hebben’. Zelfs de beste weggevers zullen niks opleveren als de bezoekers van je website er niet op zitten te wachten. Daarnaast werkt het ook de andere kant op: als je een weggever maakt waar je heel veel ‘nutteloze leads’ uit krijgt, dan heeft het ook weinig zin.

Ze zijn waardevol

Mensen zijn tegenwoordig veel spaarzamer met het invullen van hun e-mailadres. Je moet dus van goede huize komen om ervoor te zorgen dat mensen deze informatie met je delen. De beste weggevers bieden mensen inzicht, voordeel, kennis, een snellere manier om iets gedaan te krijgen, of een oplossing voor een probleem.

Ze zitten zakelijk slim in elkaar

Je moet mensen iets relevants en waardevols geven, maar je moet jezelf natuurlijk niet overbodig maken door alles weg te geven. Een goede lead magnet geeft voldoende weg om (een deel) van het probleem van je doelgroep op te lossen en is een bewijs van jouw expertise, maar het is in feite ook een teaser die naar meer smaakt. 

 

10 lead voorbeelden van goede lead magnets

Webinars

Met webinars krijgen mensen de kans zich via video te verdiepen in bepaalde onderwerpen. Je kunt een webinar live doen en opnemen, of je organiseert het eerst live en zet het daarna op je website. Het is belangrijk bij webinars om het te richten op een vrij specifiek onderwerp, dat werkt namelijk het best. 

Dit lead magnet-voorbeeld is een win-win, je laat mensen zich inschrijven voor je live-event en daarmee krijg je e-mailadressen. Als de webinar is afgelopen plaats je hem op je website en geeft mensen er toegang toe als ze hun naam en e-mail achterlaten. Hieronder zie je hoe zo’n webinar in de markt gezet wordt. Grappig detail: om er nog meer een ‘sense of urgency’ aan te geven wordt er vaak afgeteld tot het moment suprême.

 

lead magnet voorbeeld webinar

Videotraining

Deze weggever lijkt op een webinar maar heeft geen deelnemers. Je maakt een video waarin je iets uitlegt of laat zien. Wij maakten bijvoorbeeld een masterclass brainstormen waarin Myriam uitlegt hoe je gestructureerd kunt brainstormen terwijl dat niet ten koste hoeft te gaan van creativiteit. Wat dit ons opleverde? Leuke reacties, e-mailadressen en een kans om onze expertise te laten zien. 

 

lead magnet-voorbeelden videotraining

E-books

E-books zijn kwalitatief hoge weggevers want ze zijn erg waardevol en kunnen ingezet worden met verschillende soorten doelen. Een e-book kan informatief zijn of puur voor de lol gelezen worden. In het voorbeeld hieronder gaat het bijvoorbeeld over een e-book over mindfulness. Voor de een zal dit boek leerzaam zijn, voor de ander ter vermaak. Het ‘nadeel’ van een e-book als lead magnet is wel dat het veel tijd kost om te maken. Je moet er namelijk wel een boek(je) voor schrijven. Maar een ding is zeker: als het een waardevol e-book is, krijg je veel leads.

 

lead magnet voorbeeld e-book

Checklists

Checklists zijn supersnelle, populaire weggevers. Het is een uitstekende lead magnet als je geen tijd hebt om bijvoorbeeld een heel e-book te maken. Bovendien leent een checklist zich voor heel veel soorten businesses. Ben je freelance advocaat gespecialiseerd in echtscheidingen? Dan kun je bijvoorbeeld een checklist maken met alle zaken waar je goed op moet letten/mee rekening moet houden als je een echtscheiding aanvraagt. Het publiek wat daar namelijk op googelt, is precies de beoogde doelgroep voor die advocaat. 

 

lead magnet voorbeeld checklist

Templates 

Ook templates zijn populaire lead magnet-voorbeelden want mensen vinden het heerlijk als ze niet zelf het wiel uit hoeven te vinden en een deel van het werk al voor hen is gedaan. Er bestaan verschillende soorten templates. Je kunt een visuele template zoals een handige weekplanner die uit te printen is. Of een template die waarde biedt in tekst zoals bijvoorbeeld een voorbeeldmail of -brief of zelfs een volledige social media planner in Excel. 

 

lead magnet voorbeeld template

Cheat sheets

Een cheat is bijna hetzelfde als een checklist, maar waar een checklist ‘checkt’ of alles klopt en je er daarna niet meer zoveel aan hebt, kun je een cheat sheet keer op keer gebruiken. Eigenlijk zijn dit een soort handleidingen met stappenplannen. Ze kunnen heel simpel zijn of heel uitgebreid. En het werkt echt! Want je raad het al, ik zocht al bloggend op ‘cheat sheets’ en kreeg de volgende pop-up met voor mij een zeer aantrekkelijke freebie. Want ja, natuurlijk wil ik ook wel dat mijn blogposts viral gaan. Sterk staaltje marketing dus!

 

lead magnet voorbeeld cheat sheet

Quizzen/enquêtes. 

Een minder bekende maar zeer geschikte manier om e-mailadressen te verzamelen is het opzetten van quizzen. Misschien ken je dat nog wel, die quizzen die gepromoot werden of facebook waarin je er achter kwam hoe goed je was in hoofdrekenen of welk disney-karakter het beste bij je paste? Suprise surprise: die quizzen waren een pure lead magnet om informatie te vergaren. Weliswaar niet door mailadressen, maar door persoonsinformatie die met zo’n partij gedeeld werd door facebook (en daar kreeg facebook geld door!). 

Wat het leuke is aan quizzen, is dat het interactief is. Het leert iemand iets over zichzelf of het test kennis. En mensen zijn daar nu eenmaal dol op. Stel nu dat je een plantenwebshop hebt, dan zou je een quiz erop kunnen zetten waarin mensen erachter kunnen komen welke plantensoorten het beste bij hun levensstijl passen. (Ben je veel weg? Heb je een zonnig huis, etc.) Het lijkt dan alsof het een hulpmiddel is om de juiste plant te kiezen uit de webshop (en dat is ook zo!) maar tegelijkertijd is het een middel om mailadressen te verzamelen van potentiële klanten.  

 

lead magnet voorbeeld quiz

Korting

Dit lead magnet-voorbeeld werkt het best voor online producten maar kan ook toegepast worden op diensten: korting. ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang eenmalig 20% korting op je eerste bestelling!’ BAM. Wanneer je een dienst verkoopt kun je het ook doen. Stel geeft massages, dan kun je mensen die hun e-mail achterlaten een coupon of code aanbieden waarmee ze hun eerste massage voor 1,5 mogen boeken terwijl ze maar 1 uur betalen.  

 

lead magnet voorbeeld korting

Gratis product/dienst

Wat is er nog beter dan korting? Juist! Gratis. 

Wanneer je producten verkoopt kun je altijd gratis dingen weggeven. Het bedrijf in het voorbeeld hieronder heeft het heel slim aangepakt! Niet alleen lokken ze je in dit lead magnet-voorbeeld met een freebie, maar ze maken het ook interactief door je aan een rad te laten draaien. Dit werkt natuurlijk als een lap op een rode stier. (Ik kon me serieus bijna niet inhouden dus heb heel snel weer weggeklikt!). 

Als je een dienst verkoopt werkt het ook. Je kunt bijvoorbeeld via een in te vullen formulier een gratis eerste consult aanbieden of een gratis intake. Niet alleen verzamel je zo e-mailadressen. Het is ook een manier om weer een extra verbaal contactmoment in te lassen om jouw dienst aan de man te brengen.

 

lead magnet voorbeeld gratis

Toolkit

Een toolkit is eigenlijk een combinatie van freebies. Mensen krijgen een totaalpakket van handige tools die hen verder helpt met iets waar ze behoefte aan hebben. Vaak zijn toolkits gericht op mensen die ergens mee starten. In het voorbeeld hieronder zie je dat er een overzicht bij zit, een instructie en ook een werkboek. Mensen zijn dol op ‘pakketten’ en nog meer als deze gratis zijn.

 

Kies een lead magnet die bij je past

Kortom, er zijn heel veel verschillende manieren om lead magnets in te zetten voor je bedrijf. En als je het slim doet snijdt het mes aan twee kanten. Je levert waarde en laat je expertise zien en bouwt anderzijds een bestand op met mailadressen van potentiële klanten. Maar welke lead magnet werkt nu goed voor jouw bedrijf? Denk goed na over je doelgroep en waar zij op zitten te wachten. 

Vergis je niet: het creëren van een lead magnet kost tijd. Niet alleen moet je iets creëren van waarde, ook moet je een pop-up of pagina aanmaken waar je de mailadressen verzamelt en een downloadpagina waar de lead magnet daadwerkelijk te vinden is. Daarnaast moet je natuurlijk wel bijhouden wie zich allemaal inschrijven en moet je de lead magnet via advertenties, social media etc. onder de aandacht brengen. Al met al nog een behoorlijke klus, maar- als het er eenmaal staat, dan staat het er- laat die leads maar komen! 

Wil je nog meer leren over lead magnets? Kijk dan deze video over lead magnets van Alex Cattoni.

Hulp nodig? Of wil je sparren over een lead magnet of andere manieren om meer conversie te krijgen op je website? Neem contact met ons op en we helpen je verder!

Open chat