bloggen voor je business

5X WAAROM BLOGGEN VOOR JE BUSINESS BELANGRIJK IS.

Wij vinden het soms lastig om tijd te maken om te bloggen voor MEER collective. Zelfs voor dit blog over -nota bene- bloggen voor je business, moet ik echt even mijn motivatie bij elkaar rapen. Het lijkt namelijk bevredigender om in werktijd dingen te doen die ‘direct resultaat opleveren’, zoals mail beantwoorden of werken aan klussen voor klanten. 

Toch posten we regelmatig blogs omdat we weten dat dit een langetermijninvestering is en bovendien een belangrijk onderdeel van onze marketing. Wij krijgen vaak te horen dat mensen onze blogs met plezier lezen. Ze denken dan soms dat we het doen als een soort hobby, maar dat klopt niet. Ik houd van schrijven (en dus ook van bloggen) maar er zit wel degelijk een groter idee achter. 

In dit blog geef ik 5 redenen waarom bloggen voor je business belangrijk is en sluit ik af met een lijstje waar een goed blog aan moet voldoen.   

1. Door te bloggen gaat je website traffic omhoog

Een van de belangrijkste redenen om te bloggen voor je business is het verhogen van je website traffic, of webverkeer. En het leuke is, je hoeft er -anders dan bij advertenties- niets voor te betalen want de nieuwe bezoekers komen op een organische manier op jouw website. 

Stel, jij bent een craftbeer-merk en besluit een blog te schrijven over de geschiedenis van IPA, dan zul je ongetwijfeld een hoop nieuwe bierliefhebbers op je site krijgen. En hoe meer artikelen je schrijft, en dus hoe meer content je maakt, hoe meer bezoekers je zult krijgen.

Als je je blogs dan ook nog SEO-optimaliseert is het helemaal bingo, want dan zul je nog hoger ranken in zoekmachines. Waar het vroeger nog zo was dat je met lege inhoud en slimme trucjes hoog kon komen in google, is google de laatste jaren bezig om dit soort gebakken lucht af te straffen. Hun algoritmes beginnen steeds slimmer te worden, en daar profiteert de eerlijke blogger van. De eindbaas der doelen is dat jouw content zo waardevol gevonden wordt door andere gebruikers dat ze gaan doorlinken naar jouw website in hun blogs. Dit, samen met het interlinken tussen je eigen blogs, komt ook jouw ranking in Google ten goede. 

2. In blogs laat je je expertise zien

Je zou kunnen denken dat over alles al iets geschreven is. Dat klopt, en in die zin is het blog dat je op dit moment leest ook geen breaking news. Maar dat wil niet zeggen dat bloggen geen zin (meer) heeft, want je leest mijn blog nu ook. Over vrijwel alle mogelijke onderwerpen heeft iemand voor je al iets geschreven. Is dat erg? Volgens mij niet.

Sterker nog, als je geen blog hebt en jouw concurrent wel, dan kan dat zelfs in je nadeel werken. Door als merk of bedrijf relevante en waardevolle informatie te delen en je op een bepaalde manier te profileren, laat je zien waar je voor staat en waar je expertise zit. Dit maakt je geloofwaardig en sympathiek en daarom zullen potentiële klanten je sneller vertrouwen en overgaan tot een aankoop. Ik zou zelf bijvoorbeeld sneller een schrijftraining kopen van iemand wiens blog ik vaak zelf al heb geraadpleegd, dan van iemand die pretendeert geweldige trainingen te geven, maar waar ik zelf nog nooit iets zinnigs van heb gelezen.  

Daarnaast denken mensen soms dat bloggen achterhaald is, maar ook dat is een mythe. We zijn het waarbenjij.nu-tijdperk allang voorbij. Bloggen is niet dood! Er komen elke dag meer zoekopdrachten in google dus de vraag naar goede content blijft alleen maar groeien. Mijn conclusie: start liever vandaag met bloggen voor je bedrijf dan morgen. 

3. Bloggen is goed voor je eigen ontwikkeling

Een ander belangrijk argument om te bloggen voor je business, is dat je er zelf ook nog wat van opsteekt omdat je je moet (her)verdiepen in verschillende onderwerpen. Het houdt je daarom scherp en ook nederig, omdat er vaak dingen veranderen of nieuwe inzichten zijn in je vakgebied. In de marketing- en communicatiewereld veranderen dingen bijvoorbeeld voortdurend. Er zijn nieuwe features beschikbaar op instagram, het zoekmachine-algoritme van google verandert of de behoefte vanuit de ‘klant’ is met de tijd veranderd . Het is daarom zaak om van dit soort ontwikkelingen up-to-date te blijven en om je er echt in te blijven verdiepen door erover te blijven bloggen. Dan heb je in elk geval geen verouderde content op je site staan en blijf je zelf ook een beetje bij de les. 

4. In blogs kun je potentiële klanten targeten

Naast de traffic die je genereert en de expertise die je kunt laten zien, kun je door te bloggen via een beetje sluikreclame je potentiële klanten targeten. Natuurlijk moet het geen schaamteloze zelfpromotie worden van je eigen dienst of product, toch kun je tussen de regels door best wel laten zien wat je te bieden hebt. Wij sluiten onze blogs met tips bijvoorbeeld af met de mededeling dat je ook onze hulp kunt inschakelen als je er zelf niet helemaal uitkomt. En zelfs als mensen hier niet direct behoefte aan hebben, bouw je wel naamsbekendheid op. Jouw naam zal, na het lezen van jouw blogs, eerder in een potentiële klant opkomen op het moment dat ze wel behoefte hebben aan jouw product of dienst. 

5. Door blogs te schrijven, creëer je ook content voor je andere kanalen

In plaats van steeds het wiel uit te moeten vinden creëer je door te bloggen ook meteen content voor je andere kanalen. Niet alleen is het een pool van (deel)onderwerpen om kortere berichten over te schrijven op bijvoorbeeld instagram of linkedIn, ook kun je een post maken waarin je direct doorgelinkt naar je blogartikel. Win-win dus!

Start het liefst nu met bloggen voor je bedrijf

We hopen dat onze blog over waarom je in 2021 moet beginnen met bloggen voor je business je heeft gemotiveerd om ook echt te starten. Dus speciaal voor de doe-het-zelver een korte lijst van punten waaraan een goed blog moet voldoen.

  • Probeer ten eerste minimaal 500 woorden te gebruiken.

  • Link naar andere websites en interlink tussen je eigen blogs en content.

  • Kies een (paar) keywords en zorg ervoor dat dit regelmatig terugkomt in je blog. (Je raadt het al: wij hebben redelijk vaak de keywords ‘blog’, ‘bloggen’,‘bloggen voor je business’ en ‘bloggen voor je bedrijf’ gebruikt.)

  • Zorg dat je alinea’s niet te lang zijn en schrijf sterke koppen.

  • Doe gedegen onderzoek en schrijf vanuit je hart! Aan een A4tje met keywords volgekalkte bullshit heeft niemand iets. 

Zie je dat bloggen voor je bedrijf helemaal zitten maar heb je geen zin of tijd of kunde om de blogs zelf te schrijven? Geen probleem, dit nemen wij met liefde gedeeltelijk of helemaal voor je uit handen.

Neem contact op