SEO

8 SEO COPYWRITING-TIPS: ZO LEER JE SCHRIJVEN ALS EEN PRO!

SEO-vriendelijke content schrijven, voor veel mensen lijkt het een soort mysterie. Want hoe zorg je ervoor dat bijvoorbeeld je website of blogs SEO-vriendelijk zijn? Dat de juiste mensen je site weten te vinden? En dat ze een tijdje op je site blijven hangen? In dit blog geven we je 8 SEO copywriting-tips waarmee je SEO-vriendelijke teksten leert schrijven als een pro!

SEO zoekwoorden

SEO zoekwoorden. Was dat niet iets met korte zinnen? En keywords heel vaak herhalen. SEO woorden dikgedrukt maken? En SEO zoekwoorden verwerken in kopjes? Zodat je website met online content door de keywords hoger in google komt

Oh, god no. 

Waarschijnlijk vind je de tekst onder het kopje ‘SEO zoekwoorden’ irritant om te lezen en had je eigenlijk al zin om weg te klikken. Het is in plaats van een lopende tekst, een opsomming geworden van loze kreten. Puur en alleen om zo hoog mogelijk in google te komen en zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Ongeacht of dit wel de ‘juiste’ bezoekers zijn.  

Ok – dat is duidelijk. Maar hoe moet het dan wel? 

Meer dan keywords

Nou, we gaan niet doen alsof zoekwoorden er niet toe doen. De juiste keywords zijn wel degelijk belangrijk om SEO-vriendelijke content te maken. Als niemand je kan vinden, kun je immers moeilijk je dienst of product verkopen. Maar -en dit wordt nog wel eens vergeten- het (her)gebruiken van bepaalde termen is echt niet de enige manier om bezoekers aan te trekken.

De juiste bezoekers langer op je site

Het gaat namelijk niet alleen om de hoeveelheid bezoekers maar ook om het trekken van de juiste bezoekers. De ‘kwaliteit’ van je bezoekers is minstens zo belangrijk als de ‘kwantiteit’. 

Maar wacht- er is meer…

Het is namelijk ook zaak dat jouw bezoekers niet alweer na één seconde wegklikken. Ik ga je hierbij helpen!

8 handige SEO copywriting-tips

In dit blog geef ik je 8 handige SEO copywriting-tips om ervoor te zorgen dat:

  1. Je online content SEO-vriendelijk is.
  2. Je website gevonden wordt door (de juiste) mensen.
  3. Mensen op je site blijven en niet meteen weer wegklikken.

Tip 1: Bepaal de juiste keywords

Voor SEO-vriendelijke teksten is het gebruik van de juiste keywords of zoekwoorden essentieel. Het begint met een beetje brainstormen. 

Hoofdcategorieën bepalen

Allereerst moet je bedenken op welke hoofdcategorieën je gevonden wilt worden als bedrijf. Daarna moet je bedenken op welke onderwerpen jouw doelgroep zal zoeken. Je kunt hier achterkomen door soortgelijke websites of blogs van bijvoorbeeld concurrenten te bekijken. Hierbij zijn de topics in het menu het belangrijkst. Ook kun je kijken naar de inhoudsopgaven van boeken die geschreven zijn over of gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. 

Een voorbeeld: 

Je hebt een online reismagazine en onderwerpen waar je op gevonden wilt worden zijn:

  • Afrika
  • Antarctica
  • Azië
  • Caribische eilanden
  • Centraal-Amerika
  • Europa
  • Midden-Oosten
  • Noord-Amerika
  • Oceanië
  • Zuid-Amerika

Subcategorieën bepalen

Nu komt het echte werk. Je moet de categorieën gaan uitwerken. Dit kan door je gezonde verstand te gebruiken maar ook door het hoofdonderwerp in te typen in google en dan onderaan de pagina de gerelateerde zoektermen te bekijken.

Stel, we beginnen even met hoofdtopic Afrika. Dan zouden de subtopics bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn:

  • Reizen in Afrika 
  • Mooiste bestemmingen in Afrika 
  • Best bereisbare landen in Afrika 
  • Zuid-Afrika accommodaties 
  • Namibië

Een extra SEO-tip is ook te kijken waarover jouw doelgroep het meeste praat op (jouw) social media-kanalen en fora. Welke onderwerpen bespreken ze? Met welke vragen zitten ze? Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is om je doelgroep goed te kennen.

Zoekvolume

Je hebt de hoofdcategorieën en subcategorieën bepaald. Nu ga je kijken wat het ‘zoekvolume’ van de termen is. Hiervoor maak je bijvoorbeeld gebruik van de Google keyword planner. Zo verifieer je of mensen daadwerkelijk op de door jouw bedachte termen zoeken. Je moet hiervoor een AdWords-account aanmaken maar je kunt de Ads verder links laten liggen. Wanneer je de termen invult, zie je een schatting van het maandelijks aantal zoekopdrachten van je keywords.

Misschien kom je er bijvoorbeeld achter dat mensen veel eerder googelen op ‘overnachten Zuid-Afrika’ dan op ‘Zuid-Afrika accommodaties’. Bijkomend voordeel: de tool genereert ook gerelateerde keywords waar je misschien zelf niet niet op was opgekomen.

Geen zin in de Google Keyword planner?

Als je geen Google AdWords-account wilt aanmaken kun je ook gebruikmaken van andere tools zoals bijvoorbeeld de zoekmachine van Neil Patel. Een andere goede tip is de website van AnswerThePublic. Hier kun je een zoekwoord invullen en dan krijg je een mooi visueel overzicht van waar mensen op zoeken.

In deze video wordt uitgelegd hoe AnswerThePublic werkt:

Tip 2: De ideale combinatie van zoektermen

Je wilt natuurlijk zoektermen/keywords gebruiken waar een groot zoekvolume op zit (zie tip hierboven). Tegelijkertijd kan dit een valkuil zijn, omdat je zoektermen dan veel te algemeen zijn. Volgens een artikel van Yoast (onder andere bekend van de seo-plugin op WordPress), is het beter om langere en specifiekere zoektermen te gebruiken. Je hebt dan minder concurrentie van honderdduizenden andere sites die exact dezelfde termen gebruiken.

Op deze manier kun je op een veel specifieker publiek targeten waardoor je echt de juiste mensen naar je website krijgt. Ook is het aangetoond dat mensen die beschrijvende zoekwoorden intypen, eerder overgaan tot een aankoop omdat ze al duidelijk in hun hoofd hebben wat ze willen.

Long-tail en head term keywords

Je kunt het beste een combi maken van long-tail en head term keywords. Head term keywords zijn korte zoektermen die wat algemener zijn en waar een hoog zoekvolume op zit. Long-tail keywords zijn langere keywords die bestaan uit drie of meer woorden. Deze zoektermen zijn specifieker en daardoor meer ingespeeld op jouw doelgroep, maar ze hebben vaak een lager zoekvolume. Voor een optimaal resultaat voeg je long-tail en head term keywords samen. Je kunt er ook nog wat aan toevoegen om het nog specifieker te maken.  

Voorbeeld:

Head term keyword: Hiking South-Africa

Long-tail keyword: The best hiking trails in South-Africa

Long-tail keyword specifiek: The best hiking trails in South-Africa with children

Tip 3: Grease slide copy

Nee, deze schrijftip heeft weinig te maken met John Travolta en groepjes jongens in leren jassen. Grease slide copy is namelijk een trucje om bezoekers langer op je pagina te houden. Ik heb het zelf stiekem al twee keer toegepast in dit blog. Het feit dat je dit leest bewijst dus dat het werkt! Een andere Engelse term hiervoor is bucket brigade. Het gaat om simpele tussenzinnetjes zoals:

Wacht- er is meer…

Ok, dit is de deal…

Ja, dat lees je goed…

Zulke zinnen zorgen ervoor dat mensen een tekst willen blijven lezen zonder dat ze dit zelf doorhebben. Het is daarnaast een goede manier om direct contact te maken met de lezer. Bedenk wel of dit echt past bij wat je aan wilt bieden. Een overkill aan dit type zinnen kan sommige mensen (lees: ondergetekende) namelijk ook nogal op de zenuwen werken. 

Tip 4: Aanzetten tot actie in zoekmachines

Wanneer je hoog staat in google betekent dat niet altijd automatisch dat je meer bezoekers krijgt. Want misschien klikken ze wel veel eerder op de beschrijving van een andere aanbieder. Het is daarom belangrijk dat je voor de titels en ‘description’ voor zoekmachines woorden gebruikt die aanzetten tot actie. Dit doe je door direct duidelijk te maken wat je te bieden hebt.

Mensen zoeken snelle antwoorden

Mensen willen zo snel mogelijk antwoord hebben op hun vraag. Gebruik dus zinnen die direct een oplossing bieden.

Stel, je bent op zoek naar copywriting tips en je googelt op ‘betere teksten schrijven website tips’ en je vindt met deze zoektermen twee beschrijvingen.

Dan klik je toch sneller op:

7 simpele en snelle tips voor betere websiteteksten

Betere teksten schrijven voor je website? Sneller gevonden worden in Google? Meer bezoekers naar je site? Met deze simpele en snelle tips kun je direct zelf aan de slag.   

En minder snel op:

Iedereen kan betere teksten schrijven voor zijn of haar website

Als je betere teksten wilt schrijven voor je website is het belangrijk om een juiste structuur aan te brengen in de tekst. Op deze website vind je een paar handige tips. 

Tip 5: Pakkende titel

Ok, dit is misschien een beetje stichting open deur maar een pakkende titel is heel belangrijk! Niet alleen is dit het eerste wat mensen lezen, ook is dit vaak wat bezoekers te zien krijgen in bijvoorbeeld een blogoverzicht of productoverzicht. Een goede headline is activerend en wekt direct de nieuwsgierigheid van de lezer op.

Stel, je hebt een website waarop je bloemen en planten verkoopt en schrijft hierover een blog.

Dan werkt dit:

“Planten voor dummies: zo houd (zelfs) jij je planten in leven!”

…beter dan dit:

“Praktische tips voor het houden planten voor beginners.”


Houd het wel enigszins binnen de perken. Het is niet te bedoeling te schreeuwerig of popi jopi over te komen. 

Tip 6: Goede (en genoeg) tussenkopjes

Tussenkopjes spelen een belangrijke rol bij SEO-vriendelijke copy. Een (online) tekst leest prettiger als het is opgedeeld in verschillende delen. Daarnaast geeft het de lezer ook in een oogopslag informatie over de inhoud als hij/zij door de tekst scrolt. Kopjes zorgen ervoor dat het niet een lange brei van tekst wordt. Tot slot functioneren kopjes ook als het ‘skelet’ van je tekst en word je op google beter gerankt als de kopjes relevant zijn voor het onderwerp.

Saaie kopjes zijn voor sukkels. 

Saaie of irrelevante kopjes leveren weinig op en zorgen ervoor dat mensen juist weer weg klikken. Wanneer je bijvoorbeeld iets verkoopt, is het belangrijk dat je kopjes aangeven op welke manier de bezoekers er iets aan hebben. 

Stel, je wilt cursussen time management verkopen en nieuwe klanten werven.


Dan werkt een kopje als dit:

“Twee keer zoveel werk gedaan krijgen in de helft van de tijd.”

….beter dan dit:

‘”Hoe u kunt profiteren van onze time management cursussen.”

Tip 7: Gebruik korte zinnen

Eerlijk is eerlijk, ik ben hier zelf ook niet zo’n held in. Toch is een tekst een stuk beter leesbaar als de zinnen kort en bondig zijn. Ook zoekmachines houden meer van korte zinnen. Probeer dus echt te schrappen en voldoende punten te zetten. Let op. Dat je het niet overdrijft. Want dat ziet er niet uit.  

Tip 8: Vermijd passief taalgebruik

Soms is het heel verleidelijk om passieve zinnen te gebruiken. Veel mensen denken dat het nodig is om bijvoorbeeld professioneel, volwassen en welbespraakt over te komen. Toch is dit echt een no-go. Passieve zinnen maken teksten wollig en je creëert direct afstand tot de lezer. Ook gaan zoekmachines minder goed op de lijdende vorm. Ik zie dit zelf vaak gebeuren wanneer ik teksten moet redigeren voor de zorg. 

Dan staat er bijvoorbeeld:

“ Er wordt te allen tijde door onze medewerkers gekeken naar uw wensen, beperkingen en persoonlijke hulpvraag.

Terwijl onderstaande ook de lading dekt maar veel frisser en persoonlijker klinkt (en alsnog beleefd):

‘Wij helpen u op de manier die bij u past.”

You can do it!

Met deze simpele 8 SEO copywriting-tips worden jouw teksten SEO-proof terwijl ze wel leesbaar blijven. Probeer het gewoon eens en kijk hoe ver je komt. 

Wil je nog meer weten over SEO en hoe je hier de meeste effectiviteit uit kan halen voor je bedrijf? Bekijk dan de video hieronder.

Wil je toch hulp bij het schrijven van SEO-vriendelijke teksten? Vind je schrijven überhaupt een crime? Of heb je geen idee welke zoekwoorden je moet gebruiken? Geen probleem, daarvoor kun je bij ons terecht. Wij nemen dit met liefde voor je uit handen of geven je een duwtje in de goede richting. 

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!