On-page SEO

10 tips om het beste uit je on-page SEO te halen!

Om de de juiste bezoekers naar je website te krijgen, is het belangrijk om je on-page SEO te optimaliseren. SEO staat voor search engine optimization: zoekmachine optimalisatie. Bij SEO gaat het erom dat je je website zo goed mogelijk optimaliseert zodat je (zonder er voor te betalen) hoger wordt weergeven in de rankinglist van zoekmachines. On-page SEO bestaan uit elementen die ervoor zorgen dat je website vindbaar is voor de potentiële klant. Hoe relevanter je voor Google bent, hoe hoger jouw website op de rankinglist getoond wordt. 

Allereerst, on-page SEO… hoe werkt het ook alweer? 

In tegenstelling tot off-page SEO gaat het bij on-page SEO niet om links (op andere websites) naar jouw website maar om alles op jouw website zelf. Het grote verschil tussen on en off-page SEO is dat je bij on-page SEO de optimalisaties direct kunt zien, wat bij off-page SEO niet het geval is. Er zijn een aantal elementen die jouw website relevanter maken voor Google en bij on-page SEO ben je bezig met het optimaliseren van deze onderdelen. Waar Google exact naar kijkt is helaas niet precies bekend, maar er zijn inmiddels al dingen die je kunt doen om voor een hogere positie in de rankinglijst van Google te zorgen. In dit blog geven we jou 10 tips voor een goede on-page SEO. 

10 tips voor supergoede on-page SEO die je direct kan toepassen

Tip 1: Een goede meta-description 

Een meta-titel is de titel van een pagina die te zien is op de zoekmachine pagina. Het is belangrijk dat deze titel weergeeft waar de tekst over gaat. Zo weten zowel zoekmachines als bezoekers wat ze kunnen verwachten wanneer ze besluiten op je link te klikken. Onder de meta-titel staat een meta description en dat is een korte omschrijving van de website die ook op de zoekmachine pagina te zien is. Je kent het wel, het is dat kleine tekstje wat je ziet als je ergens op zoekt en je ziet de zoekresultaten onder elkaar staan in google. 

Er zijn een aantal punten waar een goede meta-titel en description aan moeten voldoen namelijk:

  • Het focus-zoekwoord moet aanwezig zijn in de titel en in de meta description.
  • De titel mag uit maximaal 55 karakters bestaan.
  • Het moet de lezer prikkelen om de content te lezen.
  • Het is belangrijk dat de titel weergeeft waar de pagina over gaat (zien wat je  krijgt). 

Tip 2: Een pakkende headline 

Een headline is de blikvanger van het artikel. Het is belangrijk om deze interessant te maken zodat de kijker je artikel gaat lezen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld opvallende woorden te gebruiken. Een titel als ‘De 12 allerkoudste plekken ter aarde waar mensen wonen’ spreekt bijvoorbeeld meer aan dan ‘in deze koude gebieden wonen mensen’. Verder is het voor SEO belangrijk om de zoekwoorden in de headline op te nemen. Ook bestaat er een formule voor een goede headline: “Getal + bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord + trefwoord + belofte”.

Voorbeeld: “8 SEO copywriting-tips: Zo leer je schrijven als een pro!”

Tip 3: Keyword in de eerste 100 woorden plaatsen 

Een keyword is een woord dat beschrijft waar de pagina over gaat en waarmee je pagina gevonden kan worden dus het is belangrijk dat het woord ook echt relevant is voor je tekst. Wanneer je bijvoorbeeld een pagina hebt over tropische vissen, dan is het keyword waarschijnlijk ‘tropische vissen’.  Google kan hierdoor zien waar je pagina over gaat en kan je pagina dus aan de juiste zoekwoorden koppelen zodat die door de juiste mensen gevonden wordt. Door middel van keyword research kan je onderzoeken welke woorden het beste werken voor jouw content. Wil je hier meer over weten? bekijk dan ons blog 8 SEO copywriting- tips: Zo leer je schrijven als een pro!

Tip 4: Gebruik maken van internal links

Interne links zorgen ervoor dat het voor de potentiële klant makkelijker is om gebruik van je website te maken. Het gaat hierbij om links binnen je website die je doorverbinden naar andere pagina’s op dezelfde site zoals deze link: ‘storytelling marketing: 4 tips voor een sterk verhaal’ die verwijst naar een blog over storytelling. Het zijn eigenlijk een soort wormholes op je website dus. Maar waarom maakt dit jouw website relevanter voor Google? Hoe meer links er op je pagina staan hoe hoger je zogenaamde ‘link-autoriteit’ wordt. Google ziet je website dan als ‘kwalitatiever’. Doordat de links op je pagina staan ziet Google het alsof je dingen promoot waardoor je automatisch relevanter wordt. Per 1500 woorden is het aan te raden 3 tot 4 interne links te gebruiken. 

Internal linking

Tip 5: Gebruik maken van external links

External links verwijzen niet naar andere pagina’s binnen je website maar naar links van andere websites. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Een variant van deze links zijn deeplinks. Deze verwijzen de lezer direct naar specifieke pagina van een andere website in plaats van naar de homepagina. Wanneer je hier gebruik van maakt, laat je aan Google zien dat je de lezer echt verder wilt helpen waardoor dit je ook weer relevanter maakt. Je helpt lezers als het ware met shortcuts om de informatie te vinden die ze zoeken en daar word je voor beloond!

Tip 6: Zoekwoorden in de URL’s

Een URL is je website-adres en ook hier kun je het beste je keywords in zetten.  Google ziet dan gelijk waar je website over gaat. Datzelfde geldt overigens ook voor de lezer. 

Het is slim om de belangrijkste content vooraan in je URL te vermelden. Dit omdat de klant waarschijnlijk naar een specifiek onderwerp op zoek is een gelijk aanhaakt wanneer hij denkt iets gevonden te hebben wat daarbij aansluit. 

Een voorbeeld van een goede URL: https://www.hema.nl/koken-tafelen. Je ziet als lezer meteen al in de URL in welk ‘departement’ je aan het shoppen bent. 

Tip 7: Readability of leesbaarheid

Bij  SEO is leesbaarheid een belangrijk onderdeel. Voor de lezer is het natuurlijk fijn dat een verhaal lekker leesbaar is. Wanneer dit niet het geval is, haken lezers af. Dat betekent in de praktijk voldoende kopjes en alinea’s en witregels in de tekst aanbrengen en zorgen dat je zinnen niet te lang zijn.

Ook is het belangrijk dat je URL leesbaar is. Belangrijk punt om rekening mee te houden is dat je getallen en tekens zoveel mogelijk moet vermijden in je URL wanneer dit niks over de inhoud van je website of pagina zegt.  Dit schrikt mensen af omdat ze niet weten waar ze op gaan klikken.

Vergelijk deze twee URL’s van een fictief blog van een website over gezondheid maar eens met elkaar:

Deze werkt wel: 

/5-ways-to-feel-more-energized

Deze werkt niet: 

/article-23-energ-tips-list112 

Tip 8: Video’s op je site

YouTube video’s zijn een handige manier om meer verkeer naar je website te leiden. Wel is het belangrijk dat het makkelijk is om naar je website te gaan nadat de kijker de video heeft bekeken. Dit is trouwens voor veel merken de reden achter het maken en publiceren van deze video’s. Video’s op je website die al bestaan/ geoptimaliseerd zijn, helpen ook mee om je vindbaarheid te verbeteren. Ze komen namelijk hoog in de ranking van Google te staan wanneer er iemand googelt op een term die gerelateerd is aan de video. 

Tip 9: Synoniemen gebruiken: latent semantic indexing

Latent semantic indexing houdt in dat zoekmachines op zoek gaan naar woorden die erg overeenkomen met de woorden op je webpagina. Wanneer Google bijvoorbeeld het synoniem van een zoekwoord aan jouw pagina koppelt ontstaat er een grote kans dat jouw website wordt opgepakt bij de zoekresultaten. Wanneer iemand bijvoorbeeld googelt op ‘friet bestellen in Amsterdam’, dan worden websites met ‘frites bestellen in Amsterdam’ en ‘patat bestellen in Amsterdam’ ook opgepakt. Wanneer je dus synoniemen gebruikt in plaats van alleen maar dezelfde termen, dan heeft je website een ‘groter bereik’. 

Tip 10: UX-gebruiksvriendelijkheid 

UX staat voor: user experience, de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een website die prettig en makkelijk is voor gebruikers, is ontzettend belangrijk. Je website moet toegankelijk zijn voor de klant en alle ‘acties’ moeten makkelijk uitgevoerd kunnen worden. Want stel nu dat een klant graag iets wil kopen maar dat het onduidelijk is hoe hij of zij moet afrekenen. Dan is de kans groot dat ze wegklikken. Zonde, want dan loop je een hoop omzet mis.   

Een voorbeeld van User Experience waar over is nagedacht, is het gebruik van knoppen en linkjes op de juiste plek. Onder dit blog hebben wij bijvoorbeeld een call to action geplaatst waarin we vertellen dat mensen contact met ons kunnen opnemen. Daarin staat een link naar onze contactpagina. Weer daaronder staat een knop ‘ik wil een gratis intake’, zodat mensen direct contact met ons kunnen opnemen als ze hulp nodig hebben. 

We hopen dat dit blog je op weg heeft geholpen met het optimaliseren van je on-page SEO. Hier is nog een video te zien waarin onze favoriete SEO-guru Neil Patel uitlegt hoe je een ‘number one ranking’ krijgt in Google.          

Is dat hele SEO-gedoe nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je het optimaliseren van jouw on-page SEO helemaal uit handen geven? Neem dan contact met ons op en wij helpen je met alle liefde verder! 

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!