brand storytelling

STORYTELLING MARKETING: 4 TIPS VOOR EEN STERK VERHAAL

Storytelling marketing, wat is dat eigenlijk?

Stel, je bekijkt tijdens saaie werkdag een Instagram-story waarin een vrouwelijke ondernemer die jou inspireert, zegt dat zij een nieuw blog online heeft gezet. JA, hier wil je meer over weten!

Hoewel je eigenlijk geen tijd hebt, besluit je toch op de link te klikken en uiteindelijk lees je het blog van A tot Z. (Op de wc, in de tijd van je baas weliswaar, maar je leest het wel!)  

Dit is hoe het idealiter zou gaan wanneer jij een doelgroep wilt meenemen in jouw verhaal zodat zij jouw merk onthouden en in het mooiste geval, overgaan tot actie. Maar hoe doe je dat?

Hoe zorg je er nu voor dat je iets aanbiedt en tegelijkertijd iemand meeneemt en triggert om meer over het betreffende onderwerp te weten? Een belangrijke tool om dit te realiseren is storytelling marketing. Mensen zoeken vaak herkenning en zijn sneller geïnteresseerd wanneer ze dat vinden in een (goed) verhaal. 

Wat is storytelling?

In essentie is storytelling het creëeren van een verhaal om je potentiële klant bij je merk te betrekken zodat ze je onthouden of overgaan tot actie. Het is ook niet voor niets een belangrijke marketingtool die steeds meer upcoming is. Mensen zijn klaar met het klakkeloos aanbieden van producten en diensten. Zij zoeken herkenning en verhalen met een ziel, een reden om zich aan een merk te binden. En dat is precies wat er met storytelling marketing gebeurt.  

Je kunt het je vast wel voorstellen: wanneer het je ontroert, verrast of wanneer het je aan het lachen maakt dan doet het iets met je,  onthoud je het beter en voel je een connectie. 

Brand storytelling 

Als merk is het belangrijk om een duidelijke brand story te hebben. De brand story geeft bijvoorbeeld weer waar je als bedrijf voor staat en/of hoe dat tot stand gekomen is. Het is de manier waarop je je merkidentiteit bij de (potentiële) klanten overbrengt. Daarom is het belangrijk dat je de klant hier helemaal in meeneemt. Niet zomaar out-of-the-blue vertellen wat je merk inhoudt en waarom, maar de klant op subtiele wijze meeslepen in een verhaal door bijvoorbeeld humor te gebruiken. Mensen zijn dol op verhalen en ze halen daar inspiratie uit voor zichzelf. Wanneer je je brand story vertaalt in een verhaal met emotie spreekt dat de klant aan. En exact dàt zorgt ervoor dat de klant positieve associaties bij je merk krijgt. 

Het verschil tussen storytelling in het algemeen en brand storytelling is dus dat storytelling een techniek is die je op al je uitingen kunt toepassen en brand storytelling gaat specifiek over jouw bedrijfsverhaal. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van storytelling voor je bedrijf door je volgers een dagje mee te nemen in al je activiteiten. Dat staat wel los van je brand story, al berust de techniek op dezelfde principes. Meer weten over brand storytelling? Lees ons blog: hoe creëer je jouw brand story. 

Een voorbeeld van een sterk staaltje storytelling zie je in de video hieronder. 

Even ter inleiding. Dit is een reclame van de supermarktketen PLUS. Hun doel (obviously): dat mensen daar hun boodschappen gaan doen. In plaats van met prijsknallers te smijten of een schreeuwerig aanbod te komen, pakken zij het anders aan. Ze maakten een spot waarin ze volledig op de emotie van de kijker inspelen. Ze maken geen reclame van hun producten maar proberen je een gevoel te geven bij het merk (zodat je hier positieve associaties bij krijgt en er uiteindelijk je boodschappen gaat doen). Wij dagen je uit de video te kijken zonder te moeten huilen ;). (Ons lukt dit namelijk niet terwijl we het trucje feilloos doorzien!)

4 Tips om storytelling zo effectief mogelijk in te zetten

Tip 1: De juiste kanalen inzetten 

Wanneer je storytelling marketing wilt inzetten voor je bedrijf, kan je dat op vrijwel elk kanaal toepassen. Er zijn verschillende manieren waarop je storytelling kan inzetten. Het ligt er maar net aan wat je ermee wilt bereiken. Stel je hebt een nieuw blog online gezet, dan kun je dat aankondigen met een instagramstory. Je kan er dan voor kiezen om op vrij statische wijze met een screenshot van het blog aan te kondigen dat er een nieuw blog is: ‘nieuw blog online!’, of je kan een kijker onbewust meenemen in het onderwerp van de blog. Dan ga je bijvoorbeeld zelf voor de camera zitten en vertel je (zonder alles weg te geven) waar het blog over gaat. Je geeft als het ware een teasertje dat naar meer smaakt! De kijker zit onbewust in het verhaal en klikt op de link omdat diegene geïnteresseerd is geraakt. 

De drie meest voorkomende manieren om storytelling marketing in te zetten zijn: 

  • Online (denk aan blogs of een about-pagina van een website)
  • Social media (alle kanalen waar het merk gebruik van maakt)
  • YouTube (om bijvoorbeeld meer diepgang te kunnen over de onderwerpen die op andere kanalen zijn besproken)  

Tip 2: Samenspel woorden en visuals 

Het samenspel tussen woorden en visuals is bij storytelling marekting belangrijk. Een verhaal maakt altijd meer indruk wanneer er een goede balans is tussen woorden en visuals. Per situatie varieert het of de visuals belangrijker zijn of juist de woordkeuze. Wanneer je bijvoorbeeld iets in je instagram-grid wilt promoten, is het belangrijk om een sprekende foto uit te kiezen, want dit vormt de basis van het verhaal. 

Ook is dit vaak het moment waarop potentiële klanten de keuze maken of ze de post überhaupt willen bekijken of doorscrollen. De tweede stap is om woorden te kiezen die niet alleen alleen informatie geven over het onderwerp maar die de klant echt meenemen in het verhaal zodat ze geïnteresseerd raken. Een duidelijke verhaallijn is daarbij onmisbaar. Je onderwerp moet goed zichtbaar zijn en het is belangrijk hier niet te veel van af te wijken. Dit zodat je verhaal duidelijk wordt en de kijker niet afhaakt. 

Tip 3: Gebruik lagen in je verhaal 

Zorg dat je je verhaal in lagen vertelt zodat de klant wordt meegenomen in een verhaal dat ‘compleet’ voelt. Misschien herken je bij jezelf ook dat je pas echt in een verhaal wordt meegenomen als het goed is opgebouwd. Een goed verhaal (of dit nu geschreven is of een video) heeft een inleiding, een middenstuk en een conclusie. Daarnaast is het belangrijk dat de lezer of kijker direct ziet waar iets over gaat. Dit zorgt er namelijk voor dat de lezer geïnteresseerd raakt om verder te lezen en niet gelijk afhaakt. 

Tip 4: Betrek de klant in het verhaal

Mensen zijn vaak gefocust op zichzelf (suprise, suprise!) en raken geïnteresseerd wanneer zij zichzelf ergens in herkennen. Wanneer iemand iets ziet en denkt:  “hé dat heb ik ook”, of “daar heb ik wat aan” dan is de kans groter is dat ze bijvoorbeeld je blog echt gaan lezen. Daarnaast verhoog je met een hogere betrokkenheid ook de kans dat mensen je blog echt helemaal van A tot Z lezen. En dat is natuurlijk wat je wilt. 

Succes!

Hopelijk heeft dit blog inzicht gegeven waarom het belangrijk is om storytelling marketing te gebruiken bij de content voor je merk en welke onderdelen je echt moet laten terugkomen om het echt te laten werken. Hieronder is een video te zien die duidelijk maakt waarom het belangrijk is om gebruik te maken van storytelling marketing bij al je uitingen. Lees je liever? Neil Patel schreef er ook een artikel over. 

Loop je toch een beetje vast bij het inzetten van storytelling voor je merk? Neem dan gerust contact met ons op en kom bij ons op de koffie. Wij helpen je met liefde verder!  

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

Open chat