Hoe creëer je jouw brand story?

brand story

Bij het woord ‘branding’ denk je al gauw aan kleurenschema’s, logo’s en grafische ontwerpen. Een ander, zeer belangrijk onderdeel is daarnaast ook het verhaal dat je vertelt. De zogenaamde ‘brand story’. Sterker nog, wat mij betreft is de brand story echt de basis van je branding-strategie. Wanneer je een goed merkverhaal hebt, kun je immers precies een visuele stijl ontwikkelen die hierbij past, de zogenaamde ‘brand style’. 

Een goed verhaal blijft hangen, dus als je wilt dat jouw bedrijf opvalt tussen alle andere bedrijven,  moet je een goed merkverhaal vertellen. Dat hoeft zeker niet een enorm bijzonder of heldhaftig verhaal te zijn, maar jouw unieke verhaal en beweegredenen om te doen wat je doet. 

Goede verhalen zijn overigens niks nieuws onder de zon. Er worden al eeuwenlang verhalen verteld om ethische lessen en culturele normen en waarden over te brengen. Een soort brand story avant la lettre, dus. Hoe beter en pakkender het verhaal werd verteld, hoe groter de kans dat het werd overgeleverd aan een nieuwe generatie. Een andere functie van ‘goede’ verhalen is dat ze zorgen voor een community-gevoel. 

 

Welke elementen vind je terug in een goed verhaal?

Verhalen zoals sprookjes hebben een aantal standaard elementen en juist (een aantal van) die elementen heb jij ook nodig bij het formuleren van je eigen brand story. Laten we als voorbeeld kijken naar Roodkapje. Dit verhaal bestaat al sinds de 17e eeuw en we kennen het nog steeds. 

 

Karakter

Er is altijd een hoofdpersoon die centraal staat in een sprookje. In het verhaal van Roodkapje is het natuurlijk Roodkapje zelf. Daarnaast zit er altijd een opponent in een goed verhaal. Dit kan naast een persoon ook een gebeurtenis zijn. Bij Roodkapje is dit de wolf. 

 

Reis

De hoofdpersoon maakt altijd een ‘reis’ door. Iemand begint ergens, er is een plot en het werkt toe naar een ontknoping. In het sprookje van Roodkapje gaat zij door het bos op weg naar haar oma’s huis. 

 

Setting(s)

Er wordt altijd een setting geschetst waarin de hoofdrolspeler zich begeeft. Op deze manier kun je je beter een beeld vormen van het verhaal dat verteld wordt. In het sprookje Roodkapje is de setting het grote donkere bos en het huis van Roodkapjes oma. 

 

Probleem 

In (bijna) elk goed verhaal zit een probleem of conflict. Iets of iemand belet de hoofdpersoon zijn/haar doel te bereiken. Bij Roodkapje is dat de grote boze wolf die haar wil opeten.

 

Climax 

Het verhaal werkt altijd toe naar een climax, het meest spannende gedeelte. Je denkt even dat Roodkapje wordt opgegeten, maar ze snijdt de buik van de wolf open en overleeft het. Daarna leeft ze uiteraard nog lang en gelukkig.

 

Hartstikke leuk allemaal zo’n sprookje, maar hoe kan ik mijn merkverhaal vertellen?

 

Jouw merkverhaal vertellen

De elementen in het verhaal van Roodkapje kun je ook gebruiken voor jouw eigen merkverhaal. Het is uiteraard niet precies hetzelfde maar er zitten zeker overeenkomsten in. Of jouw bedrijf lang en gelukkig leeft weten we natuurlijk ook nog niet, maar we hopen het wel ;-).

 

Karakter van jouw merk

Het karakter in jouw eigen merkverhaal ben jij of je bedrijf zelf. Wie zit er achter het merk? Waar staat jouw merk of bedrijf voor? Zoals dat ook bij Roodkapje gebeurt, introduceer je hier dus het karakter. 

Daarnaast is het ook belangrijk om de ‘why’ van je merk te over te brengen. Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor als onderneming, ondernemer of merk? Mensen willen niet alleen weten wat je doet, maar vooral waarom je het doet. 

Wij zijn met MEER collective bijvoorbeeld vanuit een oprechte passie voor ondernemen en onze expertise gestart. De motivatie voor ons is dus vooral dat we er veel plezier en voldoening uit halen om ondernemers verder te helpen zichtbaar te worden en hun boodschap uit te dragen.


Een sterk staaltje storytelling van Heineken. 

Om jullie nog een voorbeeld te geven is hier een commercial van Heineken in de setting van de wereldtentoonstelling in 1889, een prachtig voorbeeld van storytelling. Het wekt sympathie op en misschien voor Nederlanders zelfs wel een soort gevoel van nationale trots. Het was toch maar mooi ons Nederlandse pilsje dat tussen alle indrukwekkende inzendingen (waaronder de Eiffeltoren) de eerste prijs in de wacht sleepte. 

 Let er even op dat ze ook in het begin benoemen dat het een waargebeurd verhaal is. 

 

Reis van jouw merk

Een ander onderdeel van de brand story is ‘de reis’. Dat wil zeggen: hoe het bedrijf is ontstaan en welke ‘reis’ het heeft doorgemaakt. Wanneer jij bijvoorbeeld als zelfstandig ondernemer zelf het hart bent van je bedrijf is het mooi om te vertellen wat je ertoe heeft gebracht om ermee te starten. Wij vertellen in ons merkverhaal wat Eva en ik zelf hebben gedaan voorafgaand aan MEER collective en hoe we op het idee zijn gekomen om ons bedrijf op te richten. 

 

Setting van jouw merk

Om jouw target audience een nog helderder beeld te geven, is het goed om de setting van jouw merk te omschrijven. In welke stad zit jouw bedrijf bijvoorbeeld? En waar werk je precies? Zit je in een klein creatief pandje met nog vier andere ondernemers uit verschillende disciplines of zit je in een groot monumentaal pand met uitzicht over de Keizersgracht? 

Daarnaast zie ik het schetsen van de setting ook als het bekennen van kleur. Voor wie besta jij eigenlijk? Voor wie zijn jouw producten en diensten geschikt?  Want je wilt natuurlijk dat juist die mensen zich aangesproken voelen als ze jouw merkverhaal lezen. 

En wat heel eng lijkt, maar ook belangrijk, is uitspreken voor wie jouw bedrijf niet is. Op deze manier kom je krachtig over want je weet waar je voor staat.

Wij zijn er bijvoorbeeld niet voor het snelle geld of zoveel mogelijk clicks maar wij willen mensen helpen die zijn gestart vanuit dezelfde passie als wijzelf, zonder dikdoenerij of gebakken lucht te verkopen. Wij bluffen niet en doen niet alsof we alles kunnen. Wil je een gelikte video laten maken voor je sociale kanalen? Dan zeggen we eerlijk dat je beter verder kunt zoeken. Wij verkopen alleen wat binnen onze expertise ligt en dat blijven we benadrukken. 

 

Voor welk probleem bied jij een oplossing? 

Ik ga het weer eens benoemen, houd altijd je doelgroep in gedachte. Welke relevante problemen heeft deze groep en op welke manier bied jij hier een oplossing voor? 

Een van de ‘problemen’ waar wij als MEER collective bijvoorbeeld een oplossing voor bieden, is dat ondernemers (nog) geen heldere marketing- en communicatiestrategie hebben, niet goed weten waar ze moeten beginnen of waar kansen liggen om te groeien of het wel weten, maar geen tijd of zin hebben om dit zelf uit te werken.

 

Climax van jouw merk 

Dit is een van de belangrijkste onderdelen van het vertellen van jouw merkverhaal: de climax of ontknoping. Welk gevoel zullen jouw klanten ervaren wanneer ze jouw producten of diensten gebruiken? Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende emoties zijn: een gevoel van status, spiritualiteit, verbondenheid, gezondheid, het gevoel uniek te zijn, puur genot of bijvoorbeeld het gevoel bij te dragen aan een beter milieu.  

Een van de belangrijkste ‘emoties’ die wij als MEER collective oproepen bij klanten is dat we ze het gevoel geven dat ze de touwtjes (weer) in handen hebben. Dat kan zijn omdat ze een bedrijf willen starten maar niet weten waar ze moeten beginnen, of door juist hun hele marketing- en communicatiestrategie te herzien. Dat ‘ontzorgen’ levert ze vrijheid, opluchting en een gevoel van veiligheid op, zodat zij zich kunnen richten op de dingen waar ze zich echt mee bezig willen houden. 

 

Kortom… 

Storytelling is een belangrijk onderdeel van de branding van jouw bedrijf. Zou je toch wat hulp kunnen gebruiken bij het formuleren van jouw brand story of wil je dat we dit van A tot Z voor je uit handen nemen? Neem dan gerust contact met ons op en dan helpen we je met liefde verder.