Doelgroep bepalen

Doelgroep bepalen: essentieel voor je bedrijf

In dit blog vertel ik je waar je allemaal op moet letten bij het bepalen van je doelgroep. Dit is namelijk heel belangrijk bij het maken van een marketing- en communicatiestrategie voor je bedrijf.

Het is fantastisch als je een bedrijf hebt met een product of dienst waar jij helemaal voor staat. Iets wat je met passie bent begonnen en wat je energie geeft. Waarschijnlijk ben je het bedrijf begonnen vanuit de overtuiging dat jij met je product of dienst iets toevoegt aan de wereld. Dat mensen écht blij worden van wat je aanbiedt of dat het een oplossing biedt voor een probleem van jouw doelgroep. Maar hoe kom je er precies achter wie die doelgroep(en) zijn? 

Hoe groter het bereik, hoe beter?

Waar staat een merk of een bedrijf voor en bij welke groep mensen sluit dit aan? Hoe kun je deze mensen bereiken en hoe help je hen het best? Het antwoord op die vragen vormen de fundering van je marketing- en communicatieplan. 

Veel ondernemers denken bij het woord marketing aan het bereiken van ‘zoveel mogelijk mensen’. En dat doen ze via zoveel mogelijk kanalen, met ads, SEO-teksten en de hele mikmak. Want: hoe meer mensen je bereikt, hoe groter het succes van je bedrijf. Toch?

Nou, eigenlijk niet helemaal…

Het gouden ei: je doelgroep kennen

Ik snap dat je product of dienst zichtbaar moet worden. Alleen is, naar mijn mening, uitsluitend exposure niet het antwoord. Marketing is succesvol wanneer je de juiste groep mensen bereikt, jouw doelgroep. Dit hoeft niet perse de grootste groep mensen te zijn. Het allerbelangrijkste is dat jij weet welke groep mensen jouw product of dienst zien als een toegevoegde waarde en hoe je met deze mensen in contact komt. 

Je bereikt namelijk niks met het opdringen van je product of dienst aan mensen die hier helemaal niet op zitten te wachten. Misschien hebben duizenden mensen je content gevonden, maar is het voor 70% van hen niet relevant. Stel, je verkoopt kolfapparaten, dan heeft het geen enkele zin dat mannen van boven de 55 jouw website bezoeken. Daarom is het bijvoorbeeld zonde van het geld om met hagel te schieten met advertenties. Het gouden ei vind je wanneer je de groep mensen leert kennen die jou zien als een toevoeging in hun leven. 

Zo leer je je doelgroep kennen!

Om je doelgroep echt te leren kennen, is het belangrijk dat jij informatie over ze verzamelt. Want, weet jij wie deze mensen zijn? En weet jij wat hen verbindt? Welke normen en waarden ze hebben in het leven, welke demografische factoren hieraan verbonden zijn zoals hun leeftijd of woonplaats? Ken je hun belangrijkste overtuigingen en hun interesses? 

Begin bij het bepalen van de doelgroep in elk geval met het volgende:

  • leeftijd
  • sekse
  • woonplaats
  • burgerlijke staat
  • wel of geen kinderen
  • opleidingsniveau
  • fulltime/parttime/werkloos
  • idealen
  • interesses
  • inkomen
  • uitgavenpatroon

Het belangrijkste daarna is je af te vragen welk gevoel jouw product of dienst bij deze groep mensen opwekt. Is dat bijvoorbeeld inclusiviteit, is het plezier, is het status, is het ontspanning, veiligheid, respect, avontuur of een andere ‘emotie’?  

Een handige om je doelgroep te leren kennen en te bepalen, is het maken van persona’s. Frankwatching schreef een blog over hoe je deze persona’s kunt creëren.

Welk gevoel roep je bij je doelgroep op?

Het is belangrijk om niet alleen de functionaliteiten van je product of dienst te bespreken, maar ook op het ‘gevoel’ dat hierbij hoort. Mensen zijn vaak niet alleen op zoek naar de fysieke kenmerken van een product, maar naar de emotie die dit bij ze oproept. 

Mijn advies is daarom het volgende: 

  • Probeer niet een merk te zijn dat iedereen aanspreekt maar onderscheid je.
  • Ontdek wie de groep is die jouw merk als een toevoeging ziet.
  • Zoek uit naar welk ‘gevoel’ deze groep op zoek is; speel in op hun emotie.   

Zodra je dit helder hebt, is het veel makkelijker om op je online kanalen met je doelgroep te communiceren. Je weet immers dan voor wie de content bedoeld is! Wil je meer leren over hoe je je teksten optimaliseert voor je doelgroep?  Lees dan onze blogs over tone of voice en SEO.

Final tip voor het bereiken van je doelgroep

Een andere tip die ik je wil meegeven: vertel eerlijke verhalen, want dat zijn verhalen die blijven hangen en die vertrouwen opwekken. Laat zien wie je bent en waar jij voor staat. Dit komt sympathiek over en dat spreekt mensen aan. Hier zullen we binnenkort nog een ander blog over schrijven. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad en dat ik je op weg heb geholpen bij het bepalen van jouw doelgroep. 

Heb je toch hulp nodig bij het bepalen van jouw doelgroep? Neem dan gerust contact met ons op en kom bij ons op de koffie. Wij helpen je met liefde verder!