Tien tips voor het schrijven van goede teksten

Een goede tekst heeft een duidelijke boodschap en bereikt direct een bepaalde doelgroep. Maar hoe schrijf je een goede tekst en waar moet je allemaal op letten?

Ik ga je tien tips geven die je meteen in de praktijk kunt brengen. In een mum van tijd schrijf je daardoor betere teksten. Deze tips kun je toepassen op allerlei soorten teksten zoals nieuwsbrieven, websiteteksten, zakelijke e-mails, advertenties of zelfs informatieve teksten.
Succes ermee!

Keep it simple

Dit is een logische tip maar erg belangrijk om in deze top 10 te noemen. Maak je teksten niet ingewikkelder dan nodig en vermijd wollig taalgebruik. Misschien denk je dat het gebruik van moeilijke woorden of vaktermen nodig is om professioneel over te komen, maar het leidt vaak onnodig af. Een goede tekst is vlot, toegankelijk en fris.

Schrijven is schrappen

Het is niet alleen belangrijk om je teksten toegankelijk te houden (tip 1) maar ook om niet te lang van stof te zijn. Schrap waar nodig en val niet te veel in de herhaling. Mensen zijn over het algemeen niet happig op lange teksten. Bovendien is hun aandachtsspanne voor lezen (vooral op het internet) relatief kort.

Speel in op je doelgroep

Houd bij elke zin in gedachte voor wíe je het schrijft. Je bereikt je doelgroep alleen wanneer je:

• Inspeelt op hun problemen/interesses.
• De tone of voice gebruikt die hen aanspreekt.
• Woorden gebruikt waar zij op zoeken.

Heb je geen idee van de bovenstaande punten? Dan zul je dat eerst moeten onderzoeken.

Zorg voor een goede opbouw

Een tekst moet een logische opbouw en volgorde hebben. Dit vormt het ‘skelet’ van je tekst. Wat die opbouw precies is, is afhankelijk van het soort tekst dat je schrijft. Voor wervende teksten houd je bijvoorbeeld het AIDA-model aan. Zorg in elk geval voor een goede titel, een heldere inleiding, aantrekkelijke kopjes, een goed middenstuk en een duidelijke conclusie.

Gebruik actieve zinnen

Eigenlijk bedoel ik met dit punt: gebruik geen passieve zinnen als dit niet nodig is. Teksten worden daar enorm traag en droog van (ok, you caught me, dit was ook een passieve zin ;-)). Passieve zinnen zijn zinnen in de lijdende vorm. Dus liever niet: “Er wordt rekening gehouden met uw wensen.” Maar: “Wij houden rekening met uw wensen.” Dat klinkt een stuk frisser, betrokkener en letterlijk actiever.

Zorg voor sterke koppen

Het is gebleken dat mensen (zeker op het web) eerder geneigd zijn koppen te lezen dan de hele tekst. De koppen zijn als het ware de ‘teaser’ voor wat je wilt vertellen. Het is daarom van groot belang dat je kopjes direct de aandacht van de lezer trekken zodat ze de rest van je tekst ook gaan lezen. Bij webteksten is het daarnaast voor je SEO-score belangrijk om voldoende koppen te gebruiken.

Ken de feiten

Lees je goed in over het onderwerp waar je over schrijft. Als je al vakjargon gebruikt (waar je mee moet uitkijken, zie tip 1), zorg er dan wel voor dat je deze woorden in de juiste context en op de juiste manier gebruikt. Als de feiten niet kloppen of als je slordig omgaat met details, komt je tekst niet geloofwaardig over op je doelgroep.

Gebruik persoonlijke verhalen

Voorbeelden en verhalen doen het altijd goed. Stel, je bent fysiotherapeut en hebt een eigen website. Dan kun je bijvoorbeeld vertellen hoe je een wanhopige wielrenner van 28 van zijn jarenlange rugpijn hebt afgeholpen met een bepaalde therapie. Dit spreekt niet alleen tot de verbeelding, maar wekt ook vertrouwen op.

Zorg voor een goede opmaak

Wanneer je wilt dat je tekst gelezen wordt, is het belangrijk dat de ‘randvoorwaarden’ hiervoor zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Ik bedoel hiermee dat de tekst netjes is uitgelijnd, over goede kopjes beschikt en dat er voldoende ‘lucht’ tussen de regels zit. Mensen hebben behoefte aan overzicht en structuur. Niet alleen in de tekst zelf, maar ook in het visuele geheel.

Check, check dubbelcheck

Dit is expres de laatste tip die ik als freelance tekstschrijver geef. Waarom? Omdat ik uit ervaring weet dat er zelfs na (zeer) grondige controle fouten kunnen zitten in een tekst. Zet altijd standaard je spellingscontrole aan, controleer je teksten heel goed op spel- en slordigheidsfouten en laat het aan het eind nog extra checken door iemand anders. Wat ook vaak helpt, is een tekst hardop voorlezen wanneer je erdoorheen gaat. Twijfel je over een koppelteken, hoofdletter of spelling en kom je er niet helemaal uit? Kijk dan op de website van de taalunie. Journalisten en tekstschrijvers gebruiken deze site vaak als leidraad.

You can do it!

Nu kun je zelf aan de slag gaan en betere teksten schrijven. Wanneer je mijn tips ter harte neemt, zorgvuldig te werk gaat en schrijft vanuit je hart, kan het bijna niet misgaan.

Toch hulp nodig? We got your back!