blog contentstrategie

VOORDELEN VAN EEN STERKE CONTENTSTRATEGIE

Ik ben dol op contentmarketing! En daar heb ik goede redenenen voor. Bedrijven zien het maken en verspreiden van content als een tijdrovende klus die weinig oplevert. Maar dat is een misvatting. In dit blog zal ik uitleggen waarom een goede contentstrategie belangrijk is en welke concrete voordelen het biedt en welke onderdelen je moet meenemen bij het opstellen van een strategie. 

Ik hoor vaak van klanten dat ze vooral meer conversie willen en dat content maken hen daar nou niet direct enorm bij helpt. Ze zien wat mij betreft alleen iets belangrijks over het hoofd. Ok, het is misschien niet direct zo dat je na het maken van content de volgende dag meteen je omzet verhoogt, maar het is een hele waardevolle langetermijninvestering. Zoals het aloude spreekwoord luidt: (en spreekwoorden zijn bijna altijd waar!): wie zaait zal oogsten. En zo zit dat ook met contentmarketing. 

Value first marketing

Denk namelijk maar eens aan hoe je je gedraagt als potentiële klant of koper. Je koopt veel sneller iets van een partij die je vertrouwt, die z’n sporen verdiend heeft, waarvan je gelooft dat ze echt waarde toevoegen. 

Waardevolle content delen is dé manier om dit te doen. Je laat zien wat je kunt, wat je weet en wat je te bieden hebt. In marketingtermen heet dit ‘value first marketing’. Door te laten zien wat je in huis hebt, bouw je autoriteit op. Op deze manier houd je niet alleen langer de aandacht van je doelgroep vast en uiteindelijk zul je ook echt meer gaan verkopen.  

Voordelen van een contentstrategie 

Maar het gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Om value first marketing in te zetten, zul je moeten starten met een contentstrategie. Dit is als het ware een plan waarin je uitwerkt hoe jij door het maken en verspreiden van content, bepaalde doelen gaat behalen. 

Maar kost dat niet enorm veel tijd? 

Dat klopt. 

Maar die tijd is het wel waard. Het levert je namelijk een shitload aan voordelen op die er allemaal voor gaan zorgen dat jouw doelgroep als de uitverkoren partij om iets te kopen of af te nemen. Hallelujah!

Dit levert een solide contentstrategie je op:

Autoriteit opbouwen

Door je kennis te delen met je doelgroep bouw je autoriteit op. Je laat zien dat je kennis en kunde in huis hebt. Jij verkoopt niet zomaar iets, je weet waar je het over hebt. Stel dat je bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice hebt en mensen met honden via instagram allerlei handige tips en tricks geeft, dan zullen die mensen jou hun hond veel eerder toevertrouwen.

Gunfactor 

Informatie delen met je doelgroep verhoogt je gunfactor. Je laat immers zien dat je niet alleen maar geld wilt verdienen, maar dat je ook echt wat wilt toevoegen en je klanten wilt helpen, ook als ze daar niet voor betalen. Stel, je bent freelance business coach, dan zou je bijvoorbeeld op instagram mensen een keer per week gratis via Q&A’s of een live-sessie kunnen helpen met hun vragen. Dat laat zien dat jij er voor hen bent en dat creëert altijd goodwill. 

Naamsbekendheid opbouwen 

Door het verspreiden van content, zal je naamsbekendheid toenemen. Je laat namelijk zien waar je in gespecialiseerd bent, waar jouw merk voor staat en je bereikt je doelgroep via verschillende kanalen. Als je bijvoorbeeld IT-diensten aanbiedt en via een kennisbank allerlei informatie deelt over IT-gerelateerde zaken, dan zullen de mensen die hier naar op zoek zijn eerder en vaker bij jou terechtkomen. Dat vergroot de naamsbekendheid van je merk in het algemeen. 

Meer organisch verkeer/ SEO-verkeer

Een ander voordeel van een contenstrategie is dat het organisch webverkeer genereert en dat je daarmee ook je website SEO-optimaliseert. Als jij bijvoorbeeld veel nuttige artikelen plaatst over zaken waar mensen naar op zoek zijn, dan zal jouw website in toenemende mate steeds hoger ranken in de zoekmachines. En je raadt het al: dit is precies het type bezoekers dat jij wilt aantrekken.  

Bedrijven die waardevolle content maken krijgen meer leads en conversies

Waardevolle content bieden voor jouw (potentiële) klanten zorgt ervoor dat je meer leads zult verzamelen. Dit omdat ze zien dat je weet waar je het over hebt, maar daarnaast is het de perfecte manier om mensen op te hoogte te brengen van je aanbod en een call to action toe te voegen. Mensen zullen meer geneigd zijn om in te gaan op je call to action wanneer je ze al waardevolle informatie hebt gegeven. 

Ben je nog niet overtuigd? Een van mijn helden die een grote voorstander is van content marketing en value first marketing is Seth Godin. Ik noem hem ook wel ‘godin van de marketing’ en dat is niet voor niets. Naast het feit dat hij een supercoole gele bril draagt, is hij een bekende marketeer, auteur en ondernemer. In dit filmpje legt hij in zijn woorden uit waarom je echt moet beginnen met een contentstrategie. Als je dan nog niet overtuigd bent, weet ik het ook niet meer ;-). (Maar je gaat toch wel kijken want je wil die bril zien natuurlijk.)

Welke stappen moet ik zetten voor een succesvolle contentstrategie?

Ok, je begrijpt nu waarom ik vind dat het belangrijk is om een goede contentstrategie uit te rollen. Maar hoe maak je nou zo’n belangrijke strategie? Welke stapppen moet je nemen om een solide plan te maken, met de juiste timing, zodat je waarde toevoegt voor jouw doelgroep? Ik heb een aantal belangrijke stappen voor je op een rijtje gezet. 

Ken je doelgroep

Wanneer je wilt dat je contentstrategie succesvol is, is het superbelangrijk dat je weet wat je doelgroep als waardevolle content ziet. Ga met je doelgroep en je klanten in gesprek. Waar zijn ze naar op zoek en waarom zijn ze bij jou gekomen? Wat vervolgens kan helpen is om een aantal persona’s te maken: een omschrijving van wat jouw doelgroep(en) zijn en waar ze zich bevinden, waar ze van houden enz. Marketsplash schreef een artikel over persona’s met concrete voorbeelden. 

Zet doelen voor je content

Wat wil je met welke content bereiken? Denk na over welke metrics (data) je gaat meten en aan welke voorwaarden je metricdoelen moeten voldoen. Dus bijvoorbeeld een minimumaantal views of clicks.

Doe een contentbrainstorm

Na al het voorwerk is het tijd om je fantasie de vrije loop te laten. It’s time to brainstorm, and it’s time to go wild! Bedenk zoveel mogelijk ideeën. Als je een brainstorm goed aanpakt, kun je op een efficiënte manier op supergoede nieuwe ideeën komen.

Volg mijn gratis masterclass over contentbrainstorming en leer hoe je dit creatief maar toch doelgericht en gestructureerd kunt doen.  

Meten is weten

Kijk goed naar de performance van je content. We hebben namelijk allemaal aannames (daar zijn we mensen voor), maar je weet niet of die aannames kloppen. Zo heb je vast in je hoofd welke content het beste aansluit bij een bepaalde groep. Maar klopt dat ook? Het enige wat je kunt doen is testen! 

Werk aan de winkel

Kortom, een goede contentstrategie is belangrijk voor je bedrijf. Het is zonde als je veel tijd besteed aan het creëren van content, met weinig resultaat. Dus ja, er is werk aan de winkel, maar als je het slim en efficiënt aanpakt, dan levert het je veel op in relatief weinig tijd. 

Wil jij hulp bij het creëren van een ijzersterke contentstrategie? Doe dan mee met onze live online cursus contentstrategie. Wij leren je dan stap voor stap hoe je een killer-contentstrategie maakt die perfect matcht met de verschillende ‘fases’ waarin jouw (potentiële) klanten zich bevinden.

Open chat