Archetype heerser

Archetype heerser uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de heerser.

De heerser wordt gezien als een autoritaire en succesvolle ‘leider’ met een heldere ‘visie’. Dit archetype associëren we met ‘orde’ en ‘structuur’, ofwel ‘controle’. 

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype heerser

Het heerser-archetype (in het Engels: ‘the ruler’ of ‘royalty’) is een grote speler die veel status heeft onder de brand archetypes. We associëren hem met macht en aanzien, maar de term ‘heerser’ kan ook negatief klinken omdat mensen hem zien als autoritair en dominant. Terwijl je hem ook zou kunnen zien als zelfverzekerd, nobel en competent. Bovendien dient archetype heerser als een rolmodel voor anderen, ofwel ‘lead by example’. Met een heldere visie is de heerser vastberaden om mensen aan zich te binden en belooft spreekwoordelijke gouden bergen.

De heerser houdt van orde en structuur en zijn unique selling point is vaak het bieden van stabiliteit en kwaliteit. Hij houdt van procedures en regels, zodat alles op rolletjes loopt en niemand voor verrassingen komt te staan. Maar als er chaos ontstaat of zijn ego wordt ondermijnd, kan hij het wel eens moeilijk krijgen en dat is meteen ook z’n achilleshiel. 

Archetype ‘de heerser’ legt de lat hoog en ademt exclusiviteit uit. Het heeft een echt ‘upper-class’ gevoel. Hij streeft naar succeservaringen en welvaart voor iedereen die zich bij hem aansluit. 

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

Bedrijven die archetype heerser belichamen, zijn vaak gestructureerd en volgen strikte regels. Ze willen graag een gevoel van veiligheid en controle creëren en hebben meestal een hiërarchische structuur. Het nadeel hiervan is dat deze bedrijven niet zo snel veranderingen omarmen en daardoor niet bekend staan om hun innovativiteit.

Merken met het heerser archetype proberen zich te onderscheiden door een gevoel van exclusiviteit te creëren voor hun klanten. Ze willen dat jij je speciaal voelt en onderdeel uitmaakt van een elite groep. Door hun producten of diensten te kopen, kunnen klanten een gevoel van status en succes ervaren, wat vaak gepaard gaat met luxe en kwaliteit.

Deze merken hebben een duidelijke en verfijnde communicatiestijl en maken gebruik van ingetogen kleuren zoals blauw, groen, goud en matte tinten om een aristocratische uitstraling te creëren. Op hun afbeeldingen willen ze autoriteit en status uitstralen, wat bijdraagt aan het gevoel van exclusiviteit.

De tone-of-voice van archetype ‘ruler’ (de heerser)

Tone of voice archetype heerser

Wanneer je archetype ‘ruler’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘ruler’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

 

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype de heerser ontvangen



    Archetype heerser op een rijtje

    Wens: structuur, orde en controle

    Doel: succes behalen

    Strategie: leiderschap tonen.

    Talent: groot verantwoordelijkheidsgevoel en leiderschap

    Angst: chaos, controle- en gezichtsverlies

    Zwakke plek: te autoritair zijn, delegeren en verandering

    Het motto van archetype heerser

    “Ik kwam, ik zag, ik overwon.” (“Veni, vidi, vici”, Julius Caesar)

    10 Voorbeelden van merken met archetype heerser

    • Nyenrode
    • Heineken
    • Hugo Boss
    • Rolex
    • McKinsey
    • NOS
    • KLM
    • Albert Heijn
    • Rolls Royce
    • Microsoft

     

    3 voorbeelden van merken met archetype heerser uitgelicht

    KLM/air France

    Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) is bij uitstek een voorbeeld van een merk met archetype de heerser. KLM wekt een nostalgisch gevoel op. Het blauwe strakke logo geeft een koninklijk en aristocratisch gevoel en linkt naar blauw bloed vanwege de kleur en kroon. 

    KLM weet goed in te spelen op exclusiviteit, want als KLM member behoor je tot een groep ‘uitverkorenen’ die gebruik maakt van het ‘flying blue’ concept. Of denk aan de miniatuur porseleinen grachtenpandjes, die verworden zijn tot een begeerlijk collectors item

    Vliegen met KLM geeft een bepaalde vorm van status. De tickets zijn duurder dan die van ‘goedkopere’ airlines, de vliegtuigen lijken ruimtelijker opgezet en de beleving speelt in op een bepaald gevoel van luxe en comfort. Kortom, het beeld dat ze willen creëren is dat je met KLM een uitverkoren passagier bent en uitgerust en veilig aankomt op je bestemming . Het is een product en dienst waar je op kan bouwen. 

    Albert Heijn

    De Albert Heijn heeft zich, onder de supermarktketens, een bepaalde exclusiviteit aangemeten. In de beleving voelt de supermarkt groots, verzorgd en gestructureerd aan voor de klant. Zij besteden veel aandacht aan esthetiek. De klant betaalt dan ook voor een ‘betere’ kwaliteit en enorme assortiment van producten. De Albert Heijn heeft meer status, waardoor zij over het algemeen meer ‘upperclass’ winkeliers aantrekt. Ook een van de huismerken van de Albert Heijn, Excellent, heeft een op het eerste oog chique branding. De naam alleen al doet vermoeden dat de allerbeste constante kwaliteit verkrijgbaar is bij de Albert Heijn.   

    Rolex

    Rolex is nu echt een typisch merk dat het royal archetype ademt. Bij Rolex lichten ze het imago van iemand met een Rolex horloge uit, door storytelling in te zetten. Zo zetten ze in hun branding vaak bekende rolmodellen in en presenteren ze zich bij exclusieve sporten. Denk aan polo, tennis en golfwedstrijden. Rolex is daarom het schoolvoorbeeld van een merk met archetype heerser. Alleen al de procedures van Rolex, zoals het echtheidscertificaat, spelen in op de exclusiviteit van het merk.

    De Rolex modellen worden vaak als investering gebruikt, omdat het zijn waarde behoudt. Daarbij gaat het verwerven van een Rolex gepaard met een bepaalde mijlpaal of een succeservaring. Zo is er een nieuwe trend gaande onder de ‘rich and famous’ voor het geven van een Rolex als huwelijksaanzoek. De zogenaamde ‘engagement watch’ van Rolex of merken als Cartier.

    Ook het design is over de tijd niet heel erg veel veranderd. Je herkent een Rolex uit duizenden en is het horloge het boegbeeld van welvaart en succes. 

     

    Video over het archetype heerser

     

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype heerser in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!