merkarchetype held

Archetype held uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de magiër of ‘the magician’. 

Het archetype ‘held’ staat bekend als de ‘redder’, zoals de naam al doet vermoeden, een ware ‘superheld’. De held gaat voor de winst en gaat ‘moedig’ de ‘strijd’ aan, door zijn ‘krachten’ en ‘competenties’ in de strijd te gooien. Met uiteindelijke doel: de wereld te verbeteren. 

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De Entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype de held

Het archetype held voelt mythisch aan. Een moedig, heldhaftig figuur die grootse daden of prestaties verricht. De held wordt vanuit de Griekse mythologie beschouwd als een ethisch gedragsvoorbeeld. De held is niet voor niets het schoolvoorbeeld van een echte leider. Maar wel een behulpzame leider met oog voor de mens en zijn omgeving. Hij straalt optimisme, kracht en meesterschap uit. Archetype held is gedreven, onbaatzuchtig en heeft een ijzeren discipline. Zijn ambitie is zoveel mogelijk mensen te helpen. Dit doet de held door anderen te empoweren zodat zij hun krachten in kunnen zetten en gebruiken.

De held heeft een groot plichtsbesef en een enorme bewijsdrang. Hij wordt gedreven door een gevoel van gemeenschap en onrechtvaardigheid. De held gaat de strijd aan om zichzelf te bewijzen en een verschil te kunnen maken. De keerzijde van zijn strijdvaardigheid is dat, wanneer de held concurrentie ervaart, hij een arrogante houding kan aannemen. Zijn competitiviteit kan de overhand krijgen, waardoor winnen belangrijker wordt dan het uiteindelijke doel.

Bij wat voor soort bedrijven zie je dit archetype?

Je ziet dit archetype vaak bij merken die iets willen betekenen voor de wereld zoals bijvoorbeeld grote sociale misstanden oplossen of ‘een vijand’ verslaan. Denk bijvoorbeeld aan Greta Thunberg die ‘climate change’ aanvecht en ons inspireert hetzelfde te doen. Maar ook bij merken die mensen willen inspireren en empoweren tot grote prestaties. Daarnaast wordt brand archetype held ook gebruikt door merken die willen laten zien dat zij écht veel beter presteren dan hun concurrent. Denk aan een afwasmiddel Dreft dat keer op keer wil bewijzen dat hun product écht de restjes verwijdert. En tot slot door bedrijven die maatschappelijk geëngageerde een doelgroep hebben.  Het is dus een best een breed scala van ‘soorten’ bedrijven die gebruik maken van dit archetype. Ook veel coaches zetten dit archetype in. 

Hoe dit archetype zich vertaalt in branding en bedrijfscultuur

Aan intrinsieke motivatie schort het merken met het archetype held niet. Zij leggen de lat hoog voor zichzelf door hun enorme bewijsdrang. Dit gaat in de bedrijfscultuur vaak gepaard met een hoge werkdruk voor zijn werknemers. Bedrijven die zich als ‘de held’ presenteren hebben dan ook vaak een bedrijfscultuur die hierbij past: medewerkers bereiken veel, maar de werkdruk is hoog. Denk maar eens aan schoolvoorbeeld Nike: zij zijn de held pur sang, maar als je in hun bedrijfscultuur wilt werken moet je wel tegen een stootje kunnen. 

Merken met archetype held zijn vaak zelf niet het onderwerp van hun marketing, maar helpen klanten expertise of skills te ontwikkelen. Het brand archetype held komt vaak met gedurfde en sterke statements. Wat je vaak terugvindt zijn sterke, strakke lettertypes en sprekende kleuren. Ook maken held-archetypes veel gebruik van actiebeelden, waarin bijvoorbeeld goed te zien is waartoe mensen in staat. 

De tone-of-voice van archetype ‘hero’ (de held)

Tone of voice archetype held

Wanneer je archetype ‘hero’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘hero’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de held' ontvangen



    Archetype de held op een rijtje

    Wens: Van waarde kunnen zijn door moed te tonen 

    Doel: Mensen helpen/de wereld verbeteren

    Strategie: Anderen helpen en dit laten zien

    Talent: Gedisciplineerd, moedig en competent, krachtig, idealistisch en nobel zijn

    Angst: Zwakte, mensen teleurstellen

    Zwakke plek: Arrogantie en jaloezie. Moeite met het verdragen van competitie. 

    Het motto van archetype held

    “Waar een wil is, is een weg.” 

    10 voorbeelden van merken met archetype held

    • Nike
    • Tony’s chocolonely
    • Het rode kruis
    • Tony Robbins
    • FEdEx
    • Duracell
    • Dreft
    • Marvel
    • Accenture
    • Gatorade

    3 voorbeelden van merken met brand archetype de held uitgelicht

    Nike:

    Nike is het bekendste voorbeeld van een merk dat archetype held overal heeft doorgevoerd. Als er een archetype het meest typische held-archetype is, dan is dat nike. Niet alleen draagt het merk de naam van een Griekse godin waarvan het woord ‘overwinning’ betekent. Ook is werkelijk alles aan Nike een held: de branding, hun brand purpose en hun wens om anderen (in onderstaande video: meisjes) te empoweren om tot grote sportprestaties te komen. ‘Just do it!’

     

    Tony chocolonely

    Tony Chocolonely is een mooi voorbeeld van een hero brand van Nederlandse bodem. Waarom? Omdat zij voor een grote zaak staan en de wereld willen veranderen door te streven naar slaafvrije chocolade. Zij gaan voor iets groots en zijn moedig genoeg om hierin een pionierfunctie te vervullen, ook al is het moeilijk om zulke veranderingen teweeg te brengen.  

     

    Duracell

    Duracell positioneert zijn batterijen als de aller-aller-beste batterijen die er zijn. Waar andere batterijen snel leeg raken, blijven de batterijen van duracell het doen! Het duracell-konijn is inmiddels een soort begrip geworden voor iemand waarvan de energie nooit op is. In hun ads gebruiken ze vaak ‘helden’ waarmee ze de batterij vergelijken. Denk aan soldaten, of in het geval van onderstaande video brandweermannen. Hun slogan is ‘Duracell, trusted everywhere’, wat nog eens weer laat zien dat zij een universele held zijn met batterijen waar je altijd van op aan kunt. Sterk staaltje hero-power dus!

     

     

    Video over het archetype de held

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘held’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!