archetype wijze

Archetype wijze uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de wijze.

Archetype ‘wijze’, ook wel ‘de leraar, ‘de professional’, of ‘de sage’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met ‘prestatie’.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype wijze

Bij het archetype ‘wijze’ draait alles om kennis en waarheid. De wijze is namelijk altijd op zoek naar de waarheid en handelt op basis van informatie. Want volgens de wijze kun je de wereld verbeteren door betrouwbare info te verzamelen (en dit met anderen te delen). De wijze wil zaken doorgronden en de wereld begrijpen. Dit archetype denkt logisch na, komt met een goed doordachte methode en probeert zo objectief mogelijk naar complexe kwesties te kijken. Het paradepaardje van archetype wijze is by far ‘expertise’. En die expertise kan alleen maar groeien door nog meer kennis op te doen en je te blijven ontwikkelen. Want ‘het leren’ is nooit voltooid.  Wijze-merken zijn gericht op vrijheid en individualiteit want door vooral zelf na te denken en onderzoek te doen, blijf je scherp. In die zin hebben deze merken dus een academische werkwijze.  Merken met dit archetype overtuigen hun groep van hun expertise door te laten zien wat ze in huis hebben, door waardevolle kennis te delen en door te laten zien dat ze ook zichzelf blijven ontwikkelen. Die grondige werkwijze en de zoektocht is ook meteen een valkuil. Wijze-merken kunnen soms te dogmatisch te werk gaan of te veel op de details zitten. Wat ze delen kan een overload aan info worden en hun werkwijze kan leiden tot ‘analyse-verlamming’, waardoor er weinig van de grond komt.  

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

Wijze-merken worden als experts beschouwd. Deze merken informeren consumenten en begeleiden hen bij het nemen van de juiste beslissingen. Je vindt dit archetype veel onder kranten, omroepen, zorginstellingen, het hoger onderwijs, onderzoekbureaus, boekhandels, musea en bibliotheken.  Merken die zich identificeren met het wijze-archetype gebruiken vaak verfijnd marketingmateriaal. In hun communicatie onderschatten ze hun doelgroep niet: dingen worden dus niet per se ‘simpeler’ gemaakt om een grotere groep aan te spreken. Veel merken met archetype wijze hebben neutrale of gedempte kleurenpaletten (denk aan grijs, marineblauw of wit) voor hun ontwerpen en logo’s. Maar sommige wijze-merken maken juist marketingmateriaal dat afwijkt van de standaard, omdat ze niet te veel mee willen gaan met de massa. 

De tone-of-voice van archetype ‘sage’ (de wijze)

Tone of voice archetype wijze

Wanneer je archetype ‘sage’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘de wijze’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de wijze' ontvangen



    Archetype wijze op een rijtje

    Wens: de waarheid vinden

    Doel: Analyse en intelligentie gebruiken om de wereld te begrijpen 

    Strategie: Informatie en kennis vergaren en dit delen met de buitenwereld

    Talent: Intelligentie & kennis Angst: Fouten maken, onwetendheid

    Zwakke plek: Te veel op details zitten en daardoor niet handelen: ‘analyseverlamming’ en te veel in een ivoren toren zitten.  

    Het motto van de wijze

    “Een mens is nooit uitgeleerd”. 

    10 Voorbeelden van merken met brand archetype wijze

    • De Correspondent
    • Het NRC
    • Google
    • TED
    • Oprah Winfrey
    • Discovery Channel
    • Audi
    • Philips
    • The New York Times
    • Seth Godin

    3 voorbeelden van merken met archetype wijze uitgelicht

    Audi

    Bij Audi draait alles om kennis. Ze willen de eerste zijn die voor bepaalde problemen een oplossing vindt, komen met nieuwe technologieën en blijven zich ontwikkelen om nog betere auto’s te maken. In deze reclame onderwijst Audi ons over feiten die te maken hebben met licht en laten ze zien van hoe ver ze gekomen zijn en hoe revolutionair hun technologieën zijn. Audi’s worden neergezet als een soort ‘geniale wezens’ die altijd leren en evolueren.

    De Correspondent

    De Correspondent is een online nieuwsplatform dat zich op een zeer duidelijke manier presenteert als ‘de wijze’. Ze zijn wars van ongefundeerde meningen, zijn onafhankelijk en altijd op zoek naar waarheid en verdieping en willen de wereld verbeteren door dit te delen. Dit is hoe ze zichzelf beschrijven: “Wij zijn een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag. Advertentievrije journalistiek die jou helpt de wereld beter te begrijpen.” Ze zijn (meer dan bijvoorbeeld reguliere kranten) bezig met onderzoeksjournalistiek.  Hun ‘correspondenten’ doen dan ook extensief onderzoek voor hun artikelen. Verder hebben ze ook een podcast en geven ze boeken uit waarmee ze de wereld nog meer kunnen leren. archetype wijze

    Google

    Ook Google is het perfecte voorbeeld van een wijze-merk. Zij zijn namelijk letterlijk ‘s werelds meest belangrijke gids voor het vinden van antwoorden. Google heeft daarnaast een aantal producten (denk aan Analytics, Maps, Earth, Translate) die allemaal dezelfde missie hebben: het organiseren en classificeren van informatie en ervoor zorgen dat die info universeel toegankelijk en bruikbaar is. Google probeert de wereld te begrijpen, data te verzamelen en die kennis wereldwijd beschikbaar te maken. 

    archetype wijze google

    Video over het archetype de wijze

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘wijze’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis. Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    [/ux_text]
    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!