Merk archetypes

De 12 merk archetypes op een rij 

Mensen kopen tegenwoordig niet alleen meer producten omdat ze het nodig hebben. Ze kopen ook het merk, omdat ze er een goed gevoel bij hebben. Omdat ze zichzelf erin herkennen of zich ermee willen identificeren. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je een goed product hebt, maar ook dat je een sterke merkpersoonlijkheid hebt. En dat begint bij het bepalen van welke waarden je wilt uitdragen en welk merk archetype je bent. Misschien denk je nu: wat is een merk archetype? Dat gaan we je vertellen in dit blog. We vertellen je welke 12 brand archetypes er zijn en waarom merken hier gebruik van maken.

 

Wat zijn merk archetypes?

Archetypes zijn bedacht door Carl Gustav Jung. Volgens Jung bestaan er een soort (oer)karakters die in ons onderbewuste leven. Denk bijvoorbeeld aan de heerser, de entertainer of de verzorger. Archetypes vertonen een typisch gedragspatroon dat iedereen herkent. Denk aan een verzorger die altijd voor iedereen klaarstaat. Of de entertainer die iedereen aan het lachen maakt. Jung noemt in zijn theorie een tal van archetypes en 12 van deze archetypes zijn perfect toe te passen in een merkpersoonlijkheid. En daar maken sterke merken heel goed gebruik van. 

Waarom maken merken gebruik van archetypes? 

Sterke merken en bedrijven kun je – net als mensen – typeren met archetypes. Deze merken zou je dus in een bepaalde persoonlijkheid kunnen gieten. Ze stralen namelijk bepaalde waarden uit, ze zijn authentiek en herkenbaar. Kortom, je kunt deze merken omschrijven als een persoonlijkheid met karaktereigenschappen.  

Een archetype helpt bij het bouwen van een sterk merk, omdat je vanuit de kenmerken van merk archetypes onder andere je tone of voice en marketingstrategie kunt bepalen. Je merk wordt hierdoor één geheel, mensen gaan het herkennen en ze willen en/of kunnen zich met het merk identificeren. 

Als jouw merk bijvoorbeeld het archetype ‘de verzorger’ is, wil je laten zien dat je altijd voor iedereen klaarstaat. Jouw merk straalt dit uit, communiceert op deze manier en wordt herkenbaar voor mensen. Mensen willen jouw product omdat de merkpersoonlijkheid bij hen past. Als je het archetype goed toepast, kun je jouw merkpersoonlijkheid sterk(er) maken.

 

De 12 merk archetypes 

Nu je weet wat archetypes zijn, denk je misschien: welke brand archetypes zijn er dan allemaal? Voor merken zijn er 12 brand archetypes. We lichten elk archetype kort toe. 

  • De goede buur (ook: bondgenoot of optimist): dit is de ‘goedzak’. Dit merk is voor iedereen toegankelijk, wil graag anderen helpen en handelt uit gelijkwaardigheid. 
  • De zorggever: een liefdevolle beschermer. Dit merk staat altijd voor iedereen klaar, is heel betrokken en biedt onvoorwaardelijke steun. 
  • De verleider (ook: minnaar of geliefde): een echte charmeur die gebruik maakt van z’n verleidingstechnieken en daarmee inspeelt op onze behoeftes. Dit merk zoekt een diepe connectie met een bepaalde doelgroep.
  • De entertainer (ook clown of nar): dit is de lolbroek. Dit merk is humoristisch en wil het publiek plezier geven en laten lachen. 
  • De rebel: dit is de revolutionair. Dit merk staat voor verandering en vrijheid en kan gezien worden als ‘the bad guy’. Regels worden gebroken en hij gaat tegen de gevestigde orde in.  
  • De avonturier: dit is de ontdekker. Dit merk is nieuwsgierig en betreedt onbekende paden. 
  • De schepper: dit is de visionair. Dit merk heeft nieuwe ideeën voor de wereld, is creatief en ontwikkelt oplossingen. 
  • De held: een strijder die uitdagingen aangaat. Dit merk is moedig, prestatiegericht en wil overwinnen. 
  • De magiër: een tovenaar die gelooft dat alles mogelijk is. Dit merk staat voor transformatie en laat dromen uitkomen. 
  • De heerser: een leider die controle wil houden. Dit merk straalt macht uit, wil laten zien dat hij slim is en gebruikt zijn invloed om zaken beter te laten werken. 
  • De wijze: een deskundig en onderzoekend persoon (de Einstein). Dit merk is intelligent en wil de wereld begrijpen. Hij handelt vanuit kennis en vindt antwoorden op vragen. 
  • De onschuldige (ook wel: de optimist) de idealist en onschuld zelve. Dit merk leeft het leven zoals het moet zijn en doet dingen zoals het hoort. 

 

Merk archetypes voorbeelden 

Sterke merken maken allemaal gebruik van archetype branding. Wanneer je het eenmaal weet, ga je het voortaan herkennen in hun marketing. We geven je een paar voorbeelden ter illustratie. 

Ikea

Ikea gebruikt voor hun merkpersoonlijkheid het archetype ‘ de goede buur’ ofwel ‘ de bondgenoot’. Ikea is betaalbaar voor iedereen en maakt het dagelijks leven van mensen leuker. Bij Ikea is iedereen gelijk en hoort iedereen erbij. Ikea laat zien dat je op hen kunt rekenen. Je ziet het bijvoorbeeld terug in de kinderopvang (Småland). Maar denk ook aan de handige (gratis) meetlinten en potloodjes en de handleidingen waarmee iedereen zijn producten in elkaar kan zetten. Alles is voor iedereen toegankelijk en dat is typisch voor dit archetype.  

Disney

Disney is de magiër, dat zal je misschien niet verbazen. Disney neemt je mee in een magische wereld en wil hun publiek nieuwe en opwindende ervaringen geven. Ze gebruiken ook niet voor niks de slogan: ‘Disneyland.. waar dromen werkelijkheid worden’. In hun hele marketing nemen ze mensen mee op een magische reis. 

The North Face

The North Face is de ontdekker. De slogan van The North Face is: ‘Never Stop Exploring’. Hiermee willen ze mensen inspireren om naar buiten te gaan en het avontuur op de te zoeken. Ze gebruiken ook zinnen als: ‘Bereid je voor op je volgende avontuur’. Hun hele marketing is gericht op avontuur en ontdekken, en dat is typisch voor het merk-archetype ‘de ontdekker’. 

 

Welk archetype ben ik? 

Is het merk-archetype nieuw voor je? Dan is het mooi om eens te kijken met welk type jij je verbonden voelt. En vaak ben je niet 100% één archetype, maar een combinatie van 2 types. Bekijk daarom eens goed waar jouw merk voor staat. Wat zijn je waarden? Als je merk een persoon zou zijn, hoe zou je hem dan identificeren? En wat zijn de karaktereigenschappen? 

Als je dit helder hebt, is de kans groot dat één of twee archetypes goed bij jouw merk passen. 

Maar, er is meer…

Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook echt wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) merk archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je merk archetype(s) als basis.

Hoe je dat precies kunt doen en de kennis van archetypes concreet kunt maken voor jouw bedrijf, leer je in onze workshop op 1 juli 2022. De link om je aan te melden komt een dezer dagen online. Je kunt gratis deelnemen aan onze live (online) sessie. Later maken we dezelfde workshop betaald. 

We hopen dat dit blog je op weg heeft geholpen met het kennismaken met de 12 archetypes. Hier is nog een video te zien waarin een vriendelijke Australiër het allemaal nog eens rustig uitlegt.          

Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!