archetype entertainer

Archetype entertainer uitgelicht

Archetype entertainer, ook wel ‘de clown’ of ‘de nar’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met ‘sociale verbondenheid’.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever

Sociale verbondenheid: Entertainer, De goede buur, De verleider

Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel

Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

 

Korte beschrijving van archetype entertainer

Het doel van de entertainer is om mensen zich goed te laten voelen, aan het lachen te maken en om ze te vermaken. De entertainer brengt het kind in ons naar boven en heeft een impulsief karakter. Ze gebruiken humor en plezier om een emotionele connectie aan te gaan met hun doelgroep. Het allerbelangrijkste voor archetype entertainer of nar is dat ze wereld lichter maken door het leven niet al te serieus te nemen.

De entertainer is een echte grappenmaker. Hij streeft ernaar om mensen te laten lachen, te laten ontspannen en te laten genieten van het leven. Je leeft namelijk maar één keer. De nar zorgt ervoor dat hij door zijn positiviteit en vrolijkheid de wereld doet verlichten.

Het brand archteype entertainer is niet vies van het gekke en het absurde. De entertainer wil zoveel mogelijk plezier maken en mensen even laten ontsnappen aan de realiteit. Maar onderschat hem niet: juist door humor te gebruiken kan hij bepaalde kwesties aan de kaak stellen of op een satirische manier kritiek leveren op bijvoorbeeld de arrogantie van de gevestigde orde. 

 

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding 

De bedrijfscultuur van een organisatie die zichzelf profileert als ‘de entertainer’ zal vermoedelijk niet al te hiërarchisch zijn. Er moet ruimte zijn voor creativiteit, out-of-the-box denken en (hopelijk) ook voor een beetje plezier.  Entertainer-merken hebben vaak memorabele marketingcampagnes die verrassend zijn en soms een tikje vreemd. Maar: het moet wel een grote groep aanspreken en herkenbaar blijven. Ze maken vaak gebruik van onalledaagse situaties en gevatte humor: alles om een lach op je gezicht te toveren. Entertainer brands gebruiken verder vaak opvallende kleuren en plaatjes, want ze willen alles doen om te voorkomen dat ze een muurbloempje zijn. 

Archetype entertainer op een rijtje

Wens: Van het leven genieten

Doel: Een lach op je gezicht toveren en vrolijkheid en plezier in de wereld brengen

Strategie: Nieuwsgierig, speels en grappig zijn

Talent: Dingen op een onconventionele manier zijn, out-of-the-box denken

Angst: Verveling

Zwakke plek: Bij de les blijven en te nonchalant overkomen

 

Het motto van de entertainer

“Je leeft maar één keer, maak er wat leuks van.”

 

10 Voorbeelden van merken met archetype nar/entertainer

  • Bol.com
  • Dorito’s
  • M&Ms
  • De Speld
  • McDonalds
  • Ben & Jerry’s
  • Oasis 
  • Skittles
  • Old Spice

 

3 voorbeelden van merken met brand archetype entertainer uitgelicht

De Speld

Deze satirische ‘krant’ publiceert nepartikelen die mensen aan het lachen maken, maar die door middel van humor ook politieke situaties aan de kaak stelt en mensen met hun neus op de (pijnlijke) feiten drukt. Hun humor is gevat, actueel, scherp en soms op het randje, zoals bijvoorbeeld bij deze instagram-post. 

archetype nar

 

Skittles

Skittles gebruikt humor en plezier om een connectie aan te gaan. Zij voeren dit archetype echt ver door! Hun campagnes zijn verrassend, enorm kleurrijk en vaak nogal bizar. Ze gebruiken vaak absurdistische humor op op te vallen. Kijk bijvoorbeeld naar deze campagne. In feite is er niet zoveel grappigs aan ‘in je gezicht geslagen’ worden, en toch komen ze ermee weg!

archetype entertainer

 

McDonalds

McDonalds heeft letterlijk een clown als mascotte, en dat geeft het al min of meer weg ;-). Ze stralen een kinderlijk plezier uit en gebruiken humor in al hun communicatie, al is het wel minder ‘weird’ dan bij skittles en ook een stuk minder grappig. Ze nemen zichzelf (als niet al te gezond) merk regelmatig op de hak, zoals je ook ziet in deze ad. McDonals heeft als tweede archetype overigens ook ‘de goede buur’. 

 

 

Video over het archetype de nar/entertainer

 

Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype entertainer in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!