archetype schepper

Archetype schepper uitgelicht

De schepper, ook wel de ‘artiest’, de ‘dromer’, de ‘uitvinder’, of in het Engels ‘the creator genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met orde en structuur.

 

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever

Sociale verbondenheid: Entertainer, De goede buur, De verleider

Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel

Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

 

 

Korte beschrijving van archetype ‘schepper’

De archetype ‘de schepper’ is een uniek en onalledaags merkarchetype waar veel creatieve ondernemers, kunstenaars en andere makers zichzelf in zullen vinden. Het doel van brand archetype ‘de schepper’ is om innovatieve ideeën tot werkelijkheid te brengen en dit te laten zien aan de buitenwereld. Dat maakt archetype de schepper een artiest in hart en nieren.

 

Brand archetype de schepper is er voor de creatievelingen onder ons, die graag langs de beperkingen van creativiteit paraderen en hun gedachten volledig de vrije loop willen kunnen laten. Voor deze creativiteit is er optimale vrijheid nodig, de artiest smacht daarom naar genoeg keuzes en opties en wil niet gelimiteerd worden. Dit verlangen naar de vrijheid heeft overeenkomsten met archetype rebel. Maar waar de rebel juist verandering teweeg brengt door middel van chaos, heeft de schepper behoefte aan orde en structuur. De schepper is zeker op zoek naar vrijheid, maar heeft een dieper verlangen voor artistieke controle, orde en de uiting van zijn esthetiek. Dit klinkt tegenstrijdig, maar dat is precies de koord waarop de schepper balanceert en tot het meest mooie en innovatieve resultaat komt. (Denk bijvoorbeeld aan het werk van Daan Roosegaarde.) 

 

De schepper is ook een non-conformist die veel met zichzelf en het ‘ultieme resultaat’ bezig kan zijn. Het risico hiervan is dat hij stagneert of te perfectionistisch wordt. Dit kan ten koste gaan van zijn passie voor het creatieve proces.

 

Brand archetype de schepper brengt door zijn creatief en expressief vermogen een sterke DIY-neiging naar boven. Het activeert mensen om zelf ook iets te gaan creëren. Wat een schepper maakt, bedenkt of ontwerpt, wordt vaak bewonderd door het publiek. Het maakt iets in ze los. Het amuseert ze, of zet ze aan het denken. Omdat het mensen aanzet om hun creatieve fantasieën te realiseren, heeft dit archetype een goede marketingtroef in handen: het speelt in op een gevoel van urgentie. 

 

 

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

Een organisatie waarbij de bedrijfscultuur zich profileert als ‘de schepper’ zal altijd gefocust zijn op de bevordering van creativiteit en innovatie, ongeacht hoe relaxed of gestructureerd het is. Bedrijven met dit archetype maken vaak gebruik van effectieve brainstormsessies. Hoewel deze voortkomen uit een gezamenlijk standpunt, bevorderen ze ook de autonomie van de medewerkers en hun individuele vrijheid om iets te creëren.

 

Merken met archetype schepper zetten zich vaak neer als de sleutel tot het opendoen van de creatieve schatkamer. Ze spreken de mensen aan die geïnspireerd raken door eigen creatie, avontuurlijkheid en anders naar bepaalde onderwerpen kijken. De producten die geadverteerd worden, worden vaak afgebeeld op een artistieke wijze. Ook proberen ze door middel van een verhaal, lessen of creaties de kijker te inspireren. Er zijn geen vaste kleurenthema’s, wel wordt er vaak gespeeld met felle natuurlijke kleuren voor een creatief effect. 

 

 

Archetype schepper op een rijtje

Wens: het perfecte idee bedenken en creëren.

Doel: Innoverende visies en ideeën tot realiteit brengen.

Strategie: Creatieve probleemoplossingen, brainstormen en daarmee artistieke en creatieve vaardigheden ontwikkelen om hun ideeën te realiseren.

Talent: Onconventioneel denken, out-of-the box denken, innoverend, origineel, expressief, visualiserend, individualistisch en overtuigend zijn.

Angst: Stagneren, onorigineel zijn, middelmatig resultaat leveren, onverschilligheid, binnen kaders werken.

Zwakke plek: Perfectionisme, divagedrag, creaties die té complex zijn voor de consument.

 

 

Het motto van archetype schepper

“Het perfecte plaatje is wat ik kan maken”

 

 

10 voorbeelden van merken met archetype schepper

  • Apple
  • Lego
  • Ikea
  • Adobe
  • Instagram
  • Youtube
  • Etsy
  • Sony
  • WordPress (of elke andere Website bouwer)
  • Pinterest

 

3 voorbeelden uitgelicht

 

Lego

Wie had gedacht dat een bedrijf dat bouwpakketjes maakt met kleine plastic bouwsteentjes, in 2017 zou worden uitgeroepen als het krachtigste merk van de wereld? 

Bij Lego stroomt creativiteit in elke ader van het bedrijf. Hun kern is letterlijk gefocust op het stimuleren van de creatieve ontwikkeling bij kinderen en het visualiseren van hun fantasieën. Zo zie je ook in hun reclames dat kinderen worden geïnspireerd om hun visies en dromen waar te maken, buiten het feit dat je met lego ontzettend leuke creaties schept, is Lego zelf een echte schepper.

 

 

Adobe

Ook bij Adobe staat creativiteit centraal, zo reiken zij de gouden schep aan in de vorm van photoshop, video-editing en illustratie software. Deze softwareproducten worden vaak in de creatieve sectoren gebruikt, of bij beroepen waar creativiteit centraal staat. Een uitstekende bron van marketing hierbij is dat er ontelbare mooie video’s of foto’s op het internet te vinden zijn die geëdit zijn met software van Adobe. Zie bijvoorbeeld het marketing filmpje hieronder waarin van alles en iedereen geëdit wordt tot mooie artistieke objecten. Ook zie je constante features van de software voorbij komen, en dat is een lichtend voorbeeld van de ‘gouden schep’ waar we het eerder over hadden.  ”The world is your canvas” – Adobe.

 

 

Etsy

Etsy is een wereldwijde marktplaats voor handgemaakte creaties. Zij bieden een verkoopplaats aan voor de creatievelingen om met hun artistieke projecten een inkomen of gewoon een extraatje te verdienen. Net als Lego stimuleert en inspireert Etsy mensen van alle generaties om hun visies waar te maken, en hun creativiteit te ontwikkelen. Zie bijvoorbeeld hun recente marketingfilmpje: ‘Find greatness in making’, waarvan de slogan een perfect motto zou zijn voor het archetype de schepper. 🙂 

 

 

 

Video over brand archetype schepper 

 

 

Brand archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype schepper in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

 

Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder.