Archetype avonturier

Archetype avonturier uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de avonturier.

De avonturier, ook wel de ‘pionier’, de ‘vrijheidzoeker’ of ‘de ontdekker’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met prestatie.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype avonturier

De avonturier ofwel de ontdekkingsreiziger is constant op zoek naar zelfrealisatie. De avonturier daagt je uit om jezelf te bevragen. Wie ben ik? Wat is mijn doel? Het doel van de avonturier is om een vrij en betekenisvol leven te leiden vol verlichting en zelfontplooiing. Dit doet hij door alles in de wereld te ontdekken. De avonturier is een echte vrijheidszoeker en houdt er daarom ook niet van om binnen de lijntjes te leven. De avonturier wil autonoom handelen en zichzelf ontdekken en is nieuwsgierig, avontuurlijk en onverschrokken. 

Het brand archetype avonturier hunkert naar vrijheid en strijdt tegen conformisme. Hierdoor neigt het soms naar rebellie te gaan, waardoor hij een grote overlap heeft met het archetype rebel. Maar waar de rebel juist buiten het conformisme wil treden door verstoring te creëren, verkent de avonturier een andere weg, want hij bedenkt zelf hoe het kan of hoe het anders kan. En dat maakt hem innovatief en moedig.

Maar, deze vrijbuiter kent ook zwaktes. Zo kan het brand archetype avonturier door deze zoektocht doelloos door het leven struinen en loopt daardoor het risico om nergens bij te willen horen. Zijn grootste angst is ook om ingesloten te zitten in een doelloos of onbevredigend leven. En hier komen dan ook de sterkste vaardigheden van een avonturier naar boven; ambitie en authenticiteit.

Hoewel je bij dit archetype meteen denkt aan bedrijven die iets met avontuur en reizen te maken hebben, kun je brand archetype avonturier bij verschillende soorten bedrijven en in verschillende branches terugvinden. Bedrijven die afwijken van een bepaalde norm binnen hun branche bezitten vaak de eigenschappen van een avonturier. En dat maakt dit archetype ook juist zo leuk en interessant!

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

Een organisatie waarbij de bedrijfscultuur zich profileert als ‘de avonturier’ zal geen nadruk leggen op regeltjes waardoor werknemers zich beperkt voelen. Bedrijven die dit archetype incorporeren in hun bedrijfscultuur streven vaak naar gelijke kansen voor de werknemers, bieden meer verantwoordelijkheid en besluitvorming aan zowel medewerkers als klanten. Ze stimuleren hiermee de creativiteit, autonomie en originaliteit van hun medewerkers die zich daardoor betrokken voelen bij het bedrijf.  

Merken met het archetype avonturier brengen een hunkering naar vrijheid naar boven bij hun klanten. Dit kan je terugzien bij survival- of outdoormerken zoals The North Face of Patagonia. Maar, zoals we al eerder zeiden, betekent dat niet dat je per se een outdoormerk moet zijn, om een avonturier te zijn. Merken die zich niet zomaar in een hokje kunnen plaatsen of die van het standaard pad afwijken en hun eigen paden creëren vallen ook al onder de avonturier. 

Bedrijven met het archetype ontdekker of avonturier hebben vaak twee doelgroepen; klanten die erg energiek of enthousiast zijn en weten wat ze willen, of juist klanten die zich vervreemd of beperkt voelen en zoekende zijn. Deze gevoelens zijn supermenselijk, en dat maakt een bedrijf met archetype avonturier zo sterk; het begrijpt zijn doelgroep. De authenticiteit van het merk is zijn grootste competitieve voordeel, en dit zie je dan ook terug in de reclames. Zo laten ‘avonturiers’ echte beelden zien, in plaats van acteurs in filmstudio’s. 

De tone-of-voice van archetype ‘explorer’ (avonturier)

Tone of voice archetype avonturier

Wanneer je archetype ‘explorer’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘explorer’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de avonturier' ontvangen



    Archetype de avonturier op een rijtje

    Wens: Alle vrijheid hebben om zijn individualiteit te verkennen.

    Doel: Een opwindend en vervullend leven te leiden met verlichting en zelfontplooiing.

    Strategie: Nieuwe paden ontdekken waardoor een organisatie zeer innovatief en oplossingsgericht is.

    Talent: Je bent onconventioneel, innoverend, origineel, expressief, visualiserend, individualistisch, onafhankelijk, nieuwsgierig, moedig, en ambitieus.

    Angst: Een betekenisloos leven leiden, vervreemding, niet bevredigd zijn.

    Zwakke plek: Doelloos te werk gaan, niet volledig toegewijd zijn door de drang om telkens nieuwe dingen te proberen.

    Het motto van de archetype avonturier

    “Baan je eigen weg”.

    10 voorbeelden van merken met archetype avonturier

    • GoPro
    • Land Rover
    • The North Face
    • Patagonia
    • De Bever
    • Red Bull
    • Salesforce
    • Jeep
    • Timberland
    • Discovery Channel
    • Amazon

    3 voorbeelden van merken met archetype ‘avonturier’ uitgelicht:

    Patagonia

    Patagonia is oorspronkelijk een outdoormerk. Hierdoor staan de principes van een avonturier al centraal omdat ze producten maken voor avonturiers. Dit laten ze in hun marketing zien door onder andere prachtige avontuurlijke natuurdocumentaires te maken.  Dit creëert een gevoel van vrijheid bij de kijker. Dit gevoel van vrijheid onder de Patagoniakijkers is gegroeid naar een Patagonia-community vol durfals, avonturiers en ontdekkingsreizigers. Ook doet Patagonia het helemaal anders dan zijn concurrenten, zo staan duurzaamheid en de planeet echt centraal en heeft het bedrijf zichzelf verkocht aan non-profit organisaties die zich inzetten voor de aarde. 

    GoPro

    GoPro reflecteert de behoefte van hun klanten om de wereld te verkennen. Dit laten zij zien in hun marketing door avontuurlijke video’s te maken in de natuur. Net als Patagonia heeft GoPro een community met avonturiers, die zelfopgenomen video’s (opgenomen met GoPro)  insturen. En wat is een betere en authentiekere vorm van marketing dan dat? GoPro faciliteert dus een camera om het avontuur mee vast te leggen, maar gebruikt daarbij ook de avontuurlijke video’s om hun merkimago over te brengen. 

    SalesForce

    SalesForce heeft helemaal niks met outdoor of avonturen in de natuur te maken. Maar deze CRM-softwareleverancier omarmt het brand archetype avonturier wel volledig, in zowel de werkomgeving als marketing en communicatie. Zij profileren zich namelijk als ‘pioniers’ van CRM- en softwareoplossingen en nemen je graag mee op avontuur! 

    In de afbeelding hieronder zie je een ‘ontdekkertje’ dat het pad bewandelt van een AI-tool om customer satisfaction te meten. Ook gebruiken ze het typische avonturier-jargon met slogans zoals: “We help our customers discover new paths to success using the #1 CRM platform”, “Together we are on the road to success”, “Customer Trailblazer transforming their business – and growing their career”. Daarnaast is SalesForce al twee jaar achter elkaar uitgeroepen tot beste werkgever door hun gelijkwaardigheid op de werkvloer en warme omgeving. Dat is geen wonder want naast ‘de avonturier’ is hun andere brand archetype: ‘de goede buur’. 

    brand archetype avonturier

    Video over archetype avonturier

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘avonturier’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Neem contact op

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!