Archetype de onschuldige

Archetype onschuldige uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de held.

Het archetype ‘onschuldige’, wordt ook wel ‘de optimist’ of de ‘purist’ genoemd. Dit archetype is een van de types die we associëren met ‘prestatie’. 

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype onschuldige / optimist

Het doel van het brand archetype ‘onschuldige’ is om de wereld een beetje beter te maken en zelf tevreden en blij te zijn. De onschuldige of optimist is vrolijk, oprecht en open minded als een jong kind. Hij ziet de wereld over het algemeen dan ook door een positieve bril. De onschuldige, optimist of purist ziet al het goede in de wereld dan om zich heen, zelfs als anderen dat niet doen.

Het archetype onschuldige is vriendelijk, goed van vertrouwen en niet pretentieus. Hij is soms bang om het niet goed te doen en krijgt dan ook graag bevestiging van zijn omgeving. Een keerzijde van de open en vriendelijke houding van de onschuldige of optimist, is zijn soms wat naïeve kijk op de wereld. Hierdoor kan de optimist soms te goed van vertrouwen zijn wat kan zorgen voor de nodige teleurstellingen.

Het brand archetype onschuldige brengt veel positieve energie met zich mee en dat heeft een fijne uitwerking op zijn omgeving. Merken en producten die op kinderen zijn gericht vallen vaak onder het archetype. Ook producten met simpele recepten en pure ingrediënten passen heel goed bij de onschuldige, optimist of purist. Merken van dit archetype geven vertrouwen en komen oprecht over.

Hoe dit archetype zich vertaalt in branding en bedrijfscultuur

Bedrijven die zich identificeren met het archetype onschuldige of optimist profileren zich als zacht en vriendelijk. Zij zijn op hun best als ze klanten een rustmomentje kunnen bieden in de drukte van alledag. De tone of voice van de onschuldige of purist is rustig, zacht en vaak nostalgisch. De communicatie-uitingen van onschuldige-bedrijven brengen ook vaak herinneringen van vroeger naar boven bij de klanten. In zijn marketing speelt de onschuldige namelijk vaak in op nostalgische gevoelens en kinderlijke verwondering. Simpele en lieve foto’s werken daarbij goed, net zoals pastelkleuren en positieve boodschappen die de klant een goed gevoel geven.

De tone-of-voice van archetype ‘innocent’ (de onschuldige)

Tone of voice archetype onschuldige

Wanneer je archetype ‘innocent’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘innocent’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de onschuldige' ontvangen



    Archetype onschuldige/optimist op een rijtje

    Wens: Simpelweg gelukkig zijn en dingen goed doen

    Doel: Andere mensen helpen

    Strategie: Het goede doen en optimistisch zijn

    Talent: Van het goede uitgaan en positief denken

    Angst: Bang om te falen, snel teleurgesteld, moeite hebben met afwijzing

    Zwakke plek: Naïef zijn 

    Het motto van ‘de onschuldige’

    “Het leven kan simpel, mooi en goed zijn.”

    10 voorbeelden van merken met brand archetype onschuldige

    • Coca Cola
    • Dove
    • Innocent
    • Volkswagen
    • LUSH
    • Greetz
    • Johnson & Johnson
    • Zwitsal
    • JUMBO
    • Marqt

    3 voorbeelden van merken met archetype onschuldige/optimist uitgelicht

    Volkswagen

    Volkswagen positioneert zichzelf als een blij merk, voor iedereen en in elke levensfase. Met de nadruk op gelukkig zijn, leeft Volkswagen in een onschuldige, vrolijke wereld vol positiviteit. Volkswagen past dan ook precies bij het archetype onschuldige of optimist, dat vrolijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Volkswagen legt graag de nadruk op de mooie, simpele dingen van het leven en de goede dingen die het in zich heeft, net zoals in deze commercial.

    Dove

    Dove richt zich op het mooie van de mens en simpelweg blij zijn met jezelf. Als optimist stimuleert Dove – met name – vrouwen om trots te zijn op zichzelf. In de marketing-uitingen van Dove staat oprecht en zacht voor jezelf zijn centraal. Door de positieve en vriendelijke teksten, wekt Dove vertrouwen bij haar doelgroep. Dit maakt Dove als merk een echte onschuldige of optimist. Zoals je ook kunt zien in deze commercial, waarbij de ongezonde standaarden voor jonge meisjes aan de kaak worden gesteld.

    Innocent

    Zoals de naam Innocent doet vermoeden, wil het merk ook zo overkomen. Innocent legt de nadruk op dromen van een betere wereld én deze dromen waarmaken. Innocent streeft als onschuldige of optimist naar een gezondere planeet en een beter milieu. Ook door de natuurlijke ingrediënten in zijn producten is Innocent een ware purist. En kijk eens naar de branding, het onschuldige gezichtje en het aureooltje. Onschuldiger gaat het niet worden ;-).

    archetype onschuldige

    Video over archetype de onschuldige

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘onschuldige’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Neem contact op

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!