Archetype rebel

Archetype rebel uitgelicht

De rebel, ook wel de ‘revolutionair’, de ‘activist’ of de ‘maverick’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met “verandering en risico”.

 

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever

Sociale verbondenheid: Entertainer, De goede buur, De verleider

Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel

Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype rebel

Het doel van de rebel is omverwerpen wat niet werkt, of radicale verandering teweegbrengen in een gevestigd systeem. Merken met archetype rebel zijn dus altijd op zoek naar revolutie.

 

De revolutionair is er voor mensen die de status-quo al te graag wil doorbreken, of zaken hetzelfde willen houden in een veranderende maatschappij. De rebel brengt door zijn hervormende en volhardende aard een opgewonden en ruw gevoel naar boven, het laat de mens zich gestimuleerd voelen, en distantieert hen van de gevestigde orde. Dit doet de rebel door middel van verstoring, vernietiging of door te shockeren. Hierbij is hij transparant en eerlijk, en speelt hij in op de rebelse kant van de mens.

 

Archetype rebel is daarom een echte “bad-guy” die naar ultieme vrijheid streeft, maar hij moet oppassen dat hij zich niet te diep in het duister gaat bevinden. Anders kan dit ervaren worden als stuurloos, nihilistisch, of zelfs verwoestend. Maar hier ligt ook zijn kracht; met deze unieke benadering en volharding kan de rebel radicale verandering bewerkstelligen. Hij is de moedige ziel die tegen de stroming in zwemt. Zo wordt hij vaak afgebeeld met een stoer, taboedoorbrekend imago, zoals Johnny Depp bijvoorbeeld.

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

De bedrijfscultuur van een organisatie die zichzelf profileert als ‘de rebel’ zal vermoedelijk niet al te ‘cultureel onderdanig’ zijn. Er moet ruimte zijn voor lef, moed, creativiteit, impulsiviteit en een tikkeltje assertiviteit. Merken die een rebels imago uitstralen hebben vaak memorabele marketingcampagnes met een stoer uiterlijk of waarbij taboes doorbroken worden zoals met seks, drugs en rock-and-roll.

 

Merken met archetype rebel proberen twee duidelijke soorten doelgroepen te benaderen. De ene doelgroep voelt zich vaak onrechtmatig behandeld. De andere doelgroep wordt bedreigd door opkomende trends omdat ze controversieel zijn. (Denk bijvoorbeeld aan zoals tabaksmerken of erotische winkels.) Ze brengen vaak de problemen van klanten aan het licht, of ze stralen juist de waarden van de klant uit. Merken met archetype rebel gebruiken vaak gedurfde beelden met donkere en contrasterende kleuren, zoals zwart en geel. Ze willen het publiek shockeren of verandering realiseren in een sterk gevestigde markt, omdat het volgens hen niet goed werkt. Daarbij varen ze volledig hun eigen koers. 

Archetype de rebel op een rijtje

Wens: Vogelvrij zijn.

Doel: Verandering brengen in iets wat niet (meer) werkt.

Strategie: Stoer, alternatief en moedig zijn.

Talent: Onconventioneel handelen, hardnekkig en doelgericht, met veel durf beslissingen nemen.

Angst: Zich machteloos voelen.

Zwakke plek: Onprofessioneel, verwoestend en nihilistisch overkomen door te erg die duistere kant te laten zien.

Het motto van de rebel

“Regels zijn er om gebroken te worden”

10 voorbeelden van merken met archetype rebel

  • MTV
  • Harley Davidson
  • PME Legend
  • Virgin
  • Dior Sauvage
  • Powned
  • Vans
  • Jack Daniels
  • Tesla
  • Diesel

 

3 voorbeelden van merken met brand archetype rebel uitgelicht

Harley Davidson

Het is bijna onvermijdelijk om Harley Davidson niet even uit-te-lichten. Het is het meest getatoeëerde merk ter wereld, en hofleverancier van motoren voor motorclubs. Dit zegt uiteraard al genoeg, maar extra merkwaardig is dat Harley Davidson buiten het stoere imago ook ultieme vrijheid wil uitstralen. En zich wil distantiëren van de reguliere normen van de maatschappij. Een geschikte quote voor dit merk zou zijn: “Driving like an outlaw”.

 

Virgin (Virgin Atlantic Airways)

Virgin houdt zich absoluut niet aan de status-quo, waarbij zelfs de oprichter Richard Branson bekend staat als een obscuur en rebelse karakter. In al zijn bedrijven past Richard Branson zijn rebellerende karakter toe, zo hebben ze letterlijk en figuurlijk de grenzen verlegd binnen de luchtvaart. Ook de uitstraling van de reclames van Virgin Atlantic stralen rebellie uit; zo doorbreken zij taboes doormiddel van sexy dames en flitsende hippe beelden. Ook heeft Branson de klassen verdelende cultuur binnen de luchtvaart afgezworen door in de laagste klassen de stoelen ruimer te maken, luxe details toe te voegen en een attente service aan te bieden die je alleen in de eerste klasse verwacht. Zo zie je een perfect voorbeeld waarbij in elke ader van Virgin het archetype rebel naar voren komt, en zelfs in de oprichter 😉

 

Powned

Je hebt vast en zeker de filmpjes van Powned voorbij zien komen waarbij Danny Ghosen een diplomaat interviewt over foutief parkeren in de binnenstad, of Dennis Schouten die zich waant in de verhitte menigte van pro-Palestina protestanten. Waar de mainstream media zich vaak tam opstelt, ademt Powned rebellie uit. Door hun onprofessionele uiterlijk, ongefilterde journalistieke methodiek, en soms intimiderende content die tegen de norm van medialand indruist, plaatsen ze zichzelf buiten het mainstream medialandschap. 

 

 

Video over brand archetype rebel

 

 

Archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘rebel’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

 

Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

Neem contact op

Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!